M
Jag (total amatör) försöker hjälpa en vän som har problem med illaluktande badrum. Det luktar som mest under handfatet så jag kollade vattenlåset och det såg OK ut, men packningen/gummimuffen (?) som sitter på slangen ner till golvet är väldigt lös.

Har bara erfarenhet från egna handfat men där sitter slangen tight fast i golvet. Dvs man får ta i lite när man ska ta loss den från golvet och det känns tätt. Men hos min vän kan man dra upp slangen från golvet nästan utan något motstånd alls.

När man tar loss slangen från golvet så blåser det också svagt från avloppet, så tycker det verkar rimligt att det då luktar illa. Dvs jag gissar att det blåser upp lite illaluktande luft även när slangen är i.

Verkar jag vara inne på rätt linje?

Såifall, finns det standardmått på sådanahär gummimuffar eller vad de nu heter, eller får man ta med sig en och åka till nån VVS-butik och hitta en med samma inte omkrets men en större yttre diameter?

Bifogar bild på den del jag pratar om eftersom jag inte vet vad den heter.
 
  • Hand som håller lös flexibel avloppsslang och gummimuff vid golvanslutning i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…

Bästa svaret

M martinnn skrev:
Jag (total amatör) försöker hjälpa en vän som har problem med illaluktande badrum. Det luktar som mest under handfatet så jag kollade vattenlåset och det såg OK ut, men packningen/gummimuffen (?) som sitter på slangen ner till golvet är väldigt lös.

Har bara erfarenhet från egna handfat men där sitter slangen tight fast i golvet. Dvs man får ta i lite när man ska ta loss den från golvet och det känns tätt. Men hos min vän kan man dra upp slangen från golvet nästan utan något motstånd alls.

När man tar loss slangen från golvet så blåser det också svagt från avloppet, så tycker det verkar rimligt att det då luktar illa. Dvs jag gissar att det blåser upp lite illaluktande luft även när slangen är i.

Verkar jag vara inne på rätt linje?

Såifall, finns det standardmått på sådanahär gummimuffar eller vad de nu heter, eller får man ta med sig en och åka till nån VVS-butik och hitta en med samma inte omkrets men en större yttre diameter?

Bifogar bild på den del jag pratar om eftersom jag inte vet vad den heter.
Hej !

Den svarta gummipackningen skall ju sitta tight mot golvets avlopp. Så även den vita slangen innuti den. Den svarta delen finns i flera olika storlekar. Mät diametern på golvets avlopp så skall du nog hitta en passande del. Kan det vita röret bytas mot ett vanligt slätt ej böjligt ? Tänker att det kanske blir tightare. En tanke bara. Men annars borde rätt svart gummidel hålla lukten borta. I och med att det blåser in från röret så blir det extra känsligt. På Ahlsells hemsida kan du hitta delar exempelvis. Men du kan inte handla där som privatperson. Men du kanske hittar produkten någon annan stans. Kan inte rekommendera nån annan VVS-firma. Känner inte till någon speciell då jag bara handlar där på mitt jobb. Detta som jag skriver om ovan hade jag provat med först. Hjälper inte det får man försöka felsöka vidare.

mvh Fredrik
 
M
Tack så mycket för era snabba svar. Uppskattar det jättemycket. (y)
 
  • Gilla
HenningÖland och 1 till
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Det är antagligen fel dimension på gummit som sitter i avloppet. Antar att det är ett 50mm avloppsrör som sticker upp ur golvet
Då passar detta gummi [länk]
Precis. Något sådant borde lösa det.
 
M martinnn skrev:
Tack så mycket för era snabba svar. Uppskattar det jättemycket. (y)
Hur gick det sedan ?
Försvann lukten ?
 
M
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hur gick det sedan ?
Försvann lukten ?
Japp, lukten försvann. Avloppsröret var 50mm brett men bara runt 2cm ner, sedan smalnade det av till runt 40mm. Vet inte om det är normalt, men hittade en gummipackning som sitter fast bra och då försvann lunten. (blev inte supersnyggt pga avsmalnande röret, men det täcks ju av den där vita konen bid golvet).

Tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
HenningÖland
  • Laddar…
M martinnn skrev:
Japp, lukten försvann. Avloppsröret var 50mm brett men bara runt 2cm ner, sedan smalnade det av till runt 40mm. Vet inte om det är normalt, men hittade en gummipackning som sitter fast bra och då försvann lunten. (blev inte supersnyggt pga avsmalnande röret, men det täcks ju av den där vita konen bid golvet).

Tack för hjälpen :)
Bra att det löste sig.
/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.