Vad är er erfarenhet att ta hantevrkare på löpande räkning vs. att upphandla fast pris? Vi har för avsikt att "vara i vägen" så mycket som möjligt...
 
I min bransch (konsult) är det ganska vanligt med löpande räkning med tak. "Alla" kunder vill ha fast pris eller åtminstone veta ungefär vad kalaset kommer att kosta.

På detta sätt vet man att det inte kommer kosta mer än säg 50' oavsett antal timmar, men det kan bli mindre. Problemet här är väl att hantverkarna inte ser oss som återkommande kunder så risken finns att de "slöar" för att komma upp i taket.

Själv funderar jag på att åtminstone testa detta och då utgå från de offerter (fast pris) vi har från olika hantverkare. Om de går med på det vet jag inte ???
Vi bor även väldigt nära byggplatsen så här skall kontrolleras/räknas hantverkartimmar...... :p
 
I vårt område kommer det bli en hel del byggande och min tanke var att om en snickare "maskar" för att dra ut på bygget en månad eller så, så minskar han samtidigt chansen att få till ett nytt kontrakt (på många fler månader) på grannhuset.

Dessutom utgår jag från att fast pris gynnar slarv och hastverk. Ju tidigare de blir klar, desto högre timpeng blev det.

Slutligen har jag som sagt en förhoppning att hjälpa till en hel del själv, och om man inte klart och tydligt specifierarar egna insatser så kan fastprisalternativet innebära att jag betalar för mitt eget jobb...
 
Dom hantverkare vi kommer att anlita kommer att lämna ett fast pris som "maxpris" men ska jobba på löpande räkning.

Han sa att när dom lämnar fast pris saltar dom räkningen för att vara säkra att dom inte förlorar om det tar längre tid än förväntat.

Vi ska vara där och piska dom så att dom jobbar fortare ;D ;D
 
Jag tror oxå att om man är delaktig så kanske det inte går fortare alla gånger, däremot bör det rimligen bli bättre plus att man kan deala lite lättare om man (som jag) är lite velig...
 
Finns för och nackdelar med både löpande och fast pris. Har man fast pris kan de tex salta offerten för att inte riskera att gå med förlust. Löpande kan de maska för att klämma ut så mycket som möjligt.

En variant är att sätta ett pristak och låta hantverkaren jobba löpande upp till detta tak. Jobbar han effektivt (dvs under pristaket) delar ni på "vinsten".
Ett mellanting mao.

/D
 
DanielG skrev:
En variant är att sätta ett pristak och låta hantverkaren jobba löpande upp till detta tak. Jobbar han effektivt (dvs under pristaket) delar ni på "vinsten".
Ett mellanting mao.

/D
Det låter ju bra men vad gör hantverkaren om han når pristaket då? Går hem?
 
Hej alla glada.

Jag har hjälpt en del bekanta som är hantverkare på heltid och jag måste säga att jag blev VÄLDIGT förvånad över deras arbetsupplägg. Det verkade (visade sig sedan att det var så de jobbade) som att de ville påbörja så många jobb så möjligt och sedan inte hålla tidsplanen. Jag frågade självklart vad fördelen var med detta. Varför inte påbörja ett jobb och avsluta det och dra vidare till nästa jobb?? Vad kostar det inte att åka fram och tillbaka mellan 10 jobb och inte få något uträttat???
Tydligen hade ingen av de jag hjälpte något svar annat än: Om inte de tar så många jobb så möjligt tar någon annan de jobben.(?)
Utan att överdriva kunde det ta en hel dag bara att åka och köpa spik till komma tillbaka för att upptäcka att limmet var slut och då var klockan 17:00 och det var dags att åka hem för dagen. De få gånger som jag var med och de pratade med uppdragsgivarna var det ena bortförklaringen efter den andra. Och vad som gjord mig mer förvånad var att ALLA köpte deras bortförklaringar. Ingen slog näven i bordet och sa ifrån.

Mitt tips till alla er som ska anlita hantverkare (oavsett om det är bekanta eller inte) att be dessa göra en tidsplan. D.v.s. vad som ska gjöras från dag till dag.
Och stå på er. Är inte jobbet klart vid slutdatum är det bara att börja dra av från slutsumman. Det är det enda som skulle få eventuellt klåpare att inte ta jobbet.

Lycka till ute i hantverksdjungeln.
(Att äta eller ätas är deras tankesätt)
 
Nu förstår vi varför en byggare som vi känner sa att det skulle ta ca 6 månader att ha huset färdigt.

Vi har räknat att om 5 st hantverkare jobbar 8 timmar/dag skulle huset vara färdigt på 30 arbetsdagar.

 
Vår lokala elektriker ville inte ge ett fast pris på ett begränsat jobb trots att han visste exakt vad som skulle göra och trots att det är han som gjort alla tidigare jobb i huset. Givetvis gick vi inte med på det.

Jag betalar hellre en lätt saltad fast räkning än någon godtycklig löpande variant. Risken flyttas då till hantverkaren.

Min mc-reparatör gjorde ett jobb som tog mycket längre tid än han uppskattat. Men eftersom han gett mig ett ungefärligt pris fick han tydligen inte lägga på mer än 10% på det priset. Är det någon som vet nåt om den regeln?
 
Jag kan inte regeln i ord (=lag, tror jag), men ja, det finns reglerat att man får höja ett avtalat pris med max XX % (trodde att det var 15%, men osäker) under vissa omständigheter.

Det finns säkert nån som kan lite mer.
 
Bob_the_builder
15% stämmer alldeles utmärkt.
 
Vi har valt löpande räkning, men sagt bestämt ifrån att spara allt "amatörjobb" till oss, så att vi kan hålla oss sysselsatta på kvällar och helger. På det viset har vi kunnat vara med mycket, både för att svara på ständiga frågor samt känna sig aktiv i bygget.

Förutom att säljarens kalkyl var en "glädjekalkyl" fastän vi saltade till det, så har den löpande räkningen fungerat. Vi har närvarat på bygget dagligen, dessutom har våra goda grannar berättat "att de minsann håller sina raster" ;D ;D ;D

 
General Failure skrev:
Det låter ju bra men vad gör hantverkaren om han når pristaket då? Går hem?

Man kommer överens om vad som ska göras till angivet pristak!
 
DanielG skrev:
Man kommer överens om vad som ska göras till angivet pristak!
Och på vilket sätt skiljer det sig från fastpris? Visst, skulle det rörliga priset vara under pristaket så blir det lite billigare och det funkar säker jättebra om det är hantverkare som man känner och litar på. Personligen tror jag att många hantverkare skulle se till att det rörliga priset kommer väldigt nära pristaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.