Vi har alltid velat ha ett hus i skärgårdsmiljö. Så är det. Drömmen är självklart en klassisk skärgårdsstuga, med röd panel och vita knutar (klassisk för denna skärgård). Och sådana hus tenderar att ha en prislapp lååångt ovanför vårt budgettak.

Men nu kan jag ha hittat lösningen.. Vet bara inte vad det skulle kunna kosta. Och finns det någon med lite erfarenhet inom detta så hade hjälp varit tacksamt.

Min plan är att köpa en tomt i skärgårdsmiljö och ett timmerhus längre upp i Sverige för nedmontering. Vad kostar en sådant projekt. Det behöver inte vara ett jättestort hus och jag förstår att det skiljer från fall till fall. Men om vi skulle säga att tomten går loss runt 300.000:- och huset kostar runt 100.000:-. Billigast blir väl om man lyckas hitta ett hus som man kan montera ner och skicka med lastbil. Då de flesta av dessa timmrade hus ligger långt ifrån där vi bor så får jag tyvärr räkna in att hyra personal för nedmontering och montering.

Vad tror ni att det skulle kunna gå på? Lönar det sig att köpa ett nedmonterbart hus kontra lösvirke från estland eller finland?

Hjälp mottages tacksamt!
 
Var kan du köpa en tomt i skärgårdsmiljö för 300.000:-?

Vad gäller skärgårdshus så är väl problemet att det läget du betalar för? Skälva byggnaden är den lilla delen.
 
Jodå, det går att hitta tomter för dom pengarna i skärgården. Men det blir ingen stor tomt och ingen havsutsikt. Tomten ligger heller inte i Stockholms skärgård eller Bohusläns. Så i detta fall är byggnden den stora delen.
Efter ha kikat runt lite på nätet så tror jag en nybyggd parstuga med röd panel kan vara ett bra alternativ.
 
finns ju bra hus som är bortskänkes, eller väldigt billiga som är lite mindre centralt.
 
Mycket tveksamt om skärgårdsstuga traditionellt verkligen hade röd panel och vita knutar! Speciellt inte i Bohuslän! Du får en stomme, men den är den minsta kostnaden om du skulle bygga helt nytt.
 
Hus i liggande timmer är enkla och säkra att lyfta med domkraft. Är de tillräckligt små kan man därför behändigt flytta dem utan nedmontering. Men förberedelserna blir ändå kostbara. Du måste plocka ner tegeltak och riva rökgångarna, rensa bort alla anslutningar, röja bort eventuella verandor och utbyggen, demontera hängrännor och stuprör, med mera, med mera.

Transportsträckan som sådan blir en relativt liten kostnad. Alltså blir det inte särskilt mycket dyrare att flytta hus tvärs över hela Sverige än att flytta tvärs över gatan. Summan blir att du på detta sätt kan komma över en trevlig stomme till ett pris, som jag gissar blir obetydligt högre än motsvarande nyproduktion. Allt beräknat på genomgående marknadsmässig arbetskostnad.

En svårighet man finner i sådana här projekt är att stugsäljaren har bråttom, och stugköparen inte inser vidden av sin uppgift. Tecken på detta finner du bland Blockets annonser: "Denna timmerstomme är åter till salu på grund av oseriös köpare"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.