Hejj
Under året är det tänkt att det ska bli altanbygge (sen om ngt åreller så när ekonomin tillåter ska det kompletteras med inglasat uterum)
Altanen kommer bli ca 12m3 och ligga längs med husgaveln bakom garaget. Denna sida är dräneringen aldrig fixad (huset är från 1935). Det jag funderar på är om det är meningsfullt att ge sig i kast med det att dränera en så i klämd/kort sträcka?

garaget som upptar största delen av gavelväggen tillkom på 70-talet och står på gjuten platta, runt knuten åt andra hållet ligger gjuten betongtrappa ner till källaren, detta hörnet av huset har inget stuprör utan hängeännorna leder åt andra husgaveln (som dränerades på 90-talet)

Källaren är som en källare brukar vara, kall, fuktgenomslag på en del ställen, och används till tvättstuga, snikarvekstad etc. Inga tankar på att inreda, dock vore det ju trevligt att (kunna) fräscha upp tvättstugan med lite vit färg på väggarna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavelsidan med garage,alltså tillhöger som altanen ska byggas. Källarfönstretsätts igen. Sen runt hörnet kommer källartrappen
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv skulle jag aldrig börja med att bygga en altan om det inte var dränerat innan.....men det är så klart inte nödvändigt....vill man inte att det ska vara torrt i källaren så spelar det väl ingen roll....dessutom är det ju även möjligt att riva altanen senare om man vill dränera då....du kommer i så fall varken vara den första eller sista....

Glöm inte att lägga upp massor av bilder på altanbygget... ;)
 
Kommer med ytterligare frågor istället för svar..... :rolleyes:

Hur ska man göra om man ska dränera där bakom garaget? Tänker på att garaget står på platta men under garaget finns ju fortfarande en källarvägg. Hur långt in under garaget skall man gräva för att undvika att fukt kommer åt den oskyddade väggen? Hur lösa riskerna med att man gräver undan plattans underlag? Även om man bara gräver och dränerar fram till kanten på plattan så försvagar man ju underlaget för det hörnet och kommer aldrig kunna få det lika "bärigt" under hörnet igen. Risk för spricka i plattan och sättningar i garaget?
 
Frågeställningen kanske avslöja att jag själv är lite tveksam just somToRy. Dränera under garaget säger de jag har hört med att de gör man inte, då återstår ca 3,5m av gavelväggen och ca 1m runt knuten innan källartrappen tar vid. Källarväggen som ligger nandför garaget har inga större fuktgensomslag, putsen sitter rätt bra så jag gissar att det är just för att garagtaket till viss del leder bort vattnet på den sträckan (sen kommer det så klart fukt upp genom grundplattan). Min fundering är väl lite om inte samma resultat nås om jag sen bygger uterum så att regnet leds bort, en bit ut från grunden. Så klart finns ju markfukten kvar. Hade nog varit mer säker på dränering först om det var på en stööre del av fasaden det gällde, eller det kanske är så att gör man en del så är det brukligt att ta hela rasket(?) då springer ju kostnaden för det hela iväg rejält..

svårt det här - eller rättare sagt, ekonomin sätter väl emot en del, men kanske dumsnålt att skippa det och sen behöva ta ner altanen, även om jag inte skulle bli den första ;-)
 
Vi passade på att dränera om innan vi byggde altanen, även fast det inte var några bekymmer med fukt i källaren. Den gamla dränering var från -54.
Anledningen var att det skulle bli väldigt mycket mer kostsamt att göra omdränering när altan och uterum väl var på plats.
Det man måste tänka på är att marken måste sätta sig efter dräneringen innan man kan gjuta stolpar.
 
Hade det vart mitt hus så hade jag definitivt dränerat först. Visst är det ganska mycket pengar men du får en torr och varm källare (ev. problem från plattan och hjärtväggar försvinner naturligtvis inte).

Under garaget dränerar man inte, däremot kan man spola ledningarna. Det finns också metoder för att impregnera en befintlig källarvägg så att den står emot fukt. Det är inte lika bra som att dränera utvändigt men ett alternativ. (Såg att det marknadsfördes på fastighetsmässan).

Fuktproblemen löser sig inte med altan.

Jag tycker det skulle vara dumsnålt att inte dränera först. Kostnaderna blir större om du ändrar dig senare. Lite beroende på hur du bygger altanen också förstods. Ibland kan man gräva under altanen, men det är i de allra flesta fall dyrare (handgrävning). Just nu kan du även nyttja ROT på dränering, efter september 2014 vet vi inte om det går att nyttja längre.
 
Jag försöker i största möjliga mån renovera så att saker inte behöver göras 2ggr. För är det 1 sak som jag lärt mig är att renovera är både dyrt och tidskrävande. Tex så bytte jag alla foder vid dörrar och fönster när vi flyttade in.
Nu 2år senare ska vi byta fönster och jag kommer få bryta ner mina nya foder, väldigt onödigt:surprised:
 
Oj vi ska bygga altan där dränering är gjort för 12 år sedan, jag funderar på att dränera om där bara för att vara säker på att det är bra gjort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.