Hejsan!

Mitt nya hus har tre badrum med el-golvvärme. Har nu börjat stoppa in min hemautomation i huset och blev lite sugen på att styra dessa.

Tanken var att golvvärmen går på runt 06:00 på vardagar och är på till kl 08:00. Sedan stängs de av under dagen och går igång runt kl 17:00 till 22:00.

Tanken är ju god men hur kommer detta slå mot förbrukningen? Kommer tillslaget/uppvärmningen medföra en större förbrukning än att ha slingorna på konstant?

Undrar även om det finns några andra för-/nackdelar med min ovan tanke?
 
Ingen aning men det känns ju som om en natt sänkning vore bättre, nu hinner väl inte golven kallna helt men det ju rätt stor massa som ska värmas upp igen....
Ett normal badrum har väl ca 3-450w på golvet, det är ju inte jättemycket pengar/år
 
C
GustavB skrev:
Kommer tillslaget/uppvärmningen medföra en större förbrukning än att ha slingorna på konstant?
Hur mycket du kommer att tjäna är en sak, men en natt/dagsäkning kommer iallafall aldrig att leda till en större nettoförbrukning.

Golvvärmetermostater med inbyggd sänkningsautomatik brukar ha en "tillslagskompensation" som räknar ut hur lång tid det kommer att ta att värma upp golvet och ser till att slå på så att golvet har inställd temperatur vid den tidpunkt som ställts in.
 
Som sagt,det kommer att ge en viss besparing. Men eftersom golvet är "trögt" så blir det rätt lite besparing. Så länge elpriset är samma över hela dygnet så sparar du. Men om man har tidstariff, så kommer sänkningen att kraftigt minska förbrukningen (till noll) under tiden med lågtaxa. Och sedan förbruka det mesta av den insparade förbrukningen under tiden med hög taxa.

Då finns det risk att den nettobesparing man får i förbrukning äts upp med råge av att man flyttar sin förbrukning till högtaxa.
 
M
Enda vettiga sättet att få veta det är att mäta upp det, för konstruktioner beter sig väldigt olika beroende på vilket material det är, vad det ligger för isolering, om det är första eller andra våningen osv.

Kan du däremot få in dem i ett automationssystem där du själv kan sköta av och påslagning baserat på både rumstemperatur och tid på dygnet, så tror jag att det är en helt annan femma.

T ex så är det jäkligt mycket goare att komma in i ett badrum där golvet är 25C och rumstempen är 19C än att golvet är 21C och rumstempen är 20C.
Det jag menar är att det viktiga på morgonen är att golvet hunnit bli varmt.

Med ett hemautomationssystem kan du därför se till att under natten så är tempen i rummet ca 17,5-19C och att systemet kör igång även under natten för att bibehålla detta.
Sedan vid 06 så körs systemet igång och rummet bör ha nått 19C innan 07:00 och golvet är då varmt och gott.

Sedan tror jag att du kan tjäna på att göra samma sak mellan 10:00 - 17:00 (eller när ni nu kommer hem) så har du helt plötsligt kört golvvärmen på sparlåga största delen av dygnet.

Exakt hur detta kommer att te sig i plånboken är iaf för mig svårt att sia om - ju kallare rummet är desto dyrare att värma upp det till rätt temp.

Jag tror att kostnaden för enheternas om krävs för att styra golvvärmen käkar upp den intjänade pengen för ganska många år. Men sen kan man ju avlasta balansräkningen lite mot ett "Kul-grej-konto" också :)
 
Hmmm. Det bästa vore kanske att styra golvvärmen med tempgivare i automationen? 15 grader dagtid och natt och sedan 20 grader morgon och kväll?

Edit:
Kan ju berätta lite om förutsättningarna:
Badrum 1 ca 6 kvm och ligger på våningsplan 1 (ovan källare) (dusch, wc)
Badrum 2 ca 20 kvm ligger på våning 2 (dusch, bastu, bubbelbad, wc)
Badrum 3 ca 6 kvm ligger på våning 2 (dusch, wc)
 
Redigerat:
M
Ja jag tror du får exprimentera dig fram lite till när du får bäst kompromiss mellan besparing och komfort. Men som sagt - är golvet varmt och gött, så brukar det kunna vara relativt svalt i luften utan att man gör någon större notis.
 
GustavB skrev:
Hmmm. Det bästa vore kanske att styra golvvärmen med tempgivare i automationen? 15 grader dagtid och natt och sedan 20 grader morgon och kväll?

Edit:
Kan ju berätta lite om förutsättningarna:
Badrum 1 ca 6 kvm och ligger på våningsplan 1 (ovan källare) (dusch, wc)
Badrum 2 ca 20 kvm ligger på våning 2 (dusch, bastu, bubbelbad, wc)
Badrum 3 ca 6 kvm ligger på våning 2 (dusch, wc)
De lite mer avancerade golvvärmetermostaterna brukar just arbeta med en spartemperatur och en komforttemperatur så det kan nog vara en bra idé.

Avgörande för besparingen är ju i hur mycket massa som golvvärmen är ingjuten. Ju tjockare desto trögare och mindre besparing. Du kan ju prova hur mycket temperaturen hinner sjunka på en natt.

Har funderat lite på detta själv då vi också har ett par värmegolv. På det nya mindre golvet (med avancerad termostat som kan nattsänka) kom jag dock fram till att det inte var värt det. Golvet är 2 kvm med 150w installerat. Det var påslaget ca 1/3 av tiden under vintern. Alltså drar det ca 36 kWh per månad. En väldigt optimistisk kalkyl vore att natt/dagsänkning skulle kunna halvera det. Alltså 18 kWh per månad eller runt 100 på vinterhalvåret... Antagligen blir det betydligt mindre. Kändes inte värt det. Handlar om en toalett på övervåningen med golvvärme ingjuten i 3-4 cm flytspackel med klinker.

En anledning till att jag inte ville köra sänkning heller var en viss oro för att det vore dåligt för klinkersen med ständiga temperaturvariationer. Termisk stress alltså som på sikt skulle kunna påverka fix och fogar. Men inte hittat så mycket om det så skulle uppskatta om någon har input på den risken?
 
Hej

Ligger slingan väldigt ytligt, så ganska snabb uppvärmning, skulle alla ggr köra den på timer, har du annan uppvärmning i badrummet? Så elslingan är endast för komfortvärme? Vi har ingen värme på på golven på sommaren, ber värmepumpen sluta producera värme vid 14gr utomhus, huset så välisolerat att golvet i badrummet känns knappt varmt vid -30 utomhus.

Blir nog ganska stor besparing med 3st elgolv och endast köra dem 4timmar/dygn, men visserligen så går slingan Max under dessa 4tim, hur är termostaten kopplad? Golvgivare eller väggivare? Eller en kombo av de båda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.