Jag har en ganska liten stuga med plats för 10 paneler på taket (11?). Söderläge och 30 graders
taklutning och relativt skuggfritt. Årsförbrukning ca 13.000 kWh med bilen inräknad (laddhybrid).
Nu sitter jag med två olika offerter från solcellsinstallatörer och funderar.
Hyra eller köpa? Är det lönsamt överhuvudtaget med en sådan relativt liten anläggning?
Skall jag slå till eller spara mina pengar?

Liten stuga med svart tak, plats för solpaneler, uteplats med möbler och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror väl mest på vad som står i offerten? :)
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju i praktiken bli självförsörjande, köp!!
 
tttomten tttomten skrev:
Du kan ju i praktiken bli självförsörjande, köp!!
Självförsörjande på 10 paneler? Hur räknar du då?
Beroende på panel så borde det bli max 4kWp, vilket kan ge, schablonmässigt, 4000 kWh per år.
Inte ens hälften av TS förbrukning...
 
Absolut inte hyra och ingå långåriga avtal. Det kan kosta skjortan att komma ur sådana avtal. Du kanske vill sälja stugan i framtiden?
Påstår säljaren att du blir självförsörjande och producerar 13000 kWh/år med solcellsanläggningen de vill kränga på dig?
Konstigt att innehållet i anbudet förtigs, hur ska då forumsmedlemmar kunna bedöma anbudet. Det är kanske bättre då att ropa ut i skogen och få ett svar, eller ett eko?
 
Redigerat:
  • Gilla
multix
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Absolut inte hyra och ingå långåriga avtal. Det kan kosta skjortan att komma ur sådana avtal. Du kanske vill sälja stugan i framtiden?
Påstår säljaren att du blir självförsörjande och producerar 13000 kWh/år med solcellsanläggningen de vill kränga på dig?
Konstigt att innehållet i anbudet förtigs, hur ska då forumsmedlemmar kunna bedöma anbudet.
Jag tror inte att säljaren har utlovat självförsörjning, det kom från tttomten ovan...
 
Min avsikt med inlägget var inte att värdera en offert. Det har jag ännu inte.
Min fråga mera att utifrån detta forums expertkunskaper värdera om det är
lönsamt att lägga ner ca 90.000 kr eller hyra för ca 500 kr/i månaden på en
anläggning med de förutsättningar jag har.
 
Tillägg till ovsnstående inlägg. De offerter jag har är standardofferter, dvs inte baserade på mina förutsättningar. Med andra ord fullständigt meningslösa.
 
pegee pegee skrev:
Tillägg till ovsnstående inlägg. De offerter jag har är standardofferter, dvs inte baserade på mina förutsättningar. Med andra ord fullständigt meningslösa.
De flesta lämnar standardofferter. När jag handlade upp frågades 10 leverantörer, av dem var det 3 som gjorde hembesök innan offert.
 
Unikt namn
pegee pegee skrev:
Min avsikt med inlägget var inte att värdera en offert. Det har jag ännu inte.
Min fråga mera att utifrån detta forums expertkunskaper värdera om det är
lönsamt att lägga ner ca 90.000 kr eller hyra för ca 500 kr/i månaden på en
anläggning med de förutsättningar jag har.
Jag kan inte bedöma installationen storlek.
Men med 500/mån amortering är det 15år innan du är uppe i 90k, det är väldigt lång tid. Med lite ränteprocent är du uppe i 20år avtalslängd för hyresavtalet antar jag?
Jag hade absolut försökt undvika ett så långt avtal, man vet aldrig vad som händer.
 
Takfallslängden verkar vara 8 pannlängder, det brukar ha ca 350 mm synlig längd. Takfallslängden skulle då vara 2,8 m.
Paneler brukar vara ca 1 m x 1,7 m. Lägger du en rad i landskap och en rad paneler där under i porträtt då blir det fullpackat.
Kan det vara 9 meter från vindskiva husgavel tills flygeln på mitten av taket börjar?
Då har du 14 paneler vänster om flygeln. Om symmetriskt har du plats för 14 st även till höger om flygeln.
Total 28 st paneler mot söder. Bör vara ca 28 x 330 Wp = 9,2 kWp, vilket bör ge ca 9000 kWh/år om i Mellansverige. För att enkelt kunan fullbelägga på det sättet, ska du nog ta bort pannorna på södertakfalelt och lägga TP20-takplåt på bärläkten.

Eller är det möjligen takpanneplåt, dvs takplåt som ser ut som betongpannor?

Det går nog att lägga ytterligare några paneler på mittflygeln.
 
Redigerat:
Kalkylen kan endast bli fördelaktig om anläggningens ägare och hushåll egenkonsumerar en stor del av elen som produceras dagtid maj-juli.
Är man ens där då 7 dgr i veckan?

Edit: ser nu att det tydligen är en permanentbostad.

Elanvändning förutom bilarna? Pool, badtunna, många i familjen som duschar varje dag, gillar att baka bröd i ugnen flera ggr i veckan mm
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Förmodligen har trådskaparen direktverkande el i stugan. Det finns nämligen ingen skorsten.
Men kanske finns luft-luft-värmepump?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D deBrissac skrev:
Självförsörjande på 10 paneler? Hur räknar du då?
Beroende på panel så borde det bli max 4kWp, vilket kan ge, schablonmässigt, 4000 kWh per år.
Inte ens hälften av TS förbrukning...
Sorry, missade detaljen med antal paneler (varför ange antal när det är ytan som är intressant?). Då hamnar TS i ett helt annat läge men jag anser fortfarande, köp!! Dessutom ser det ut som om TS får in betydligt fler.
 
A Arnodt skrev:
Förmodligen har trådskaparen direktverkande el i stugan. Det finns nämligen ingen skorsten.
Men kanske finns luft-luft-värmepump?
Om inte så är en värmepump klart mer lönsam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.