E
Jag räknade ut att det kan bli en förlust på miljoner att bygga nytt och sälja snabbt. Finns det något som är lönsamt?
 
Då borde det ju vara lönsamt att köpa ngt som, ngn annnan precis har byggt men är tvungen att sälja då.
 
Det beror väldigt mycket på VAR du bygger. I vissa områden säljs ett nyproducerat hus till ett lägre pris än produktionskostnaden, i andra områden till ett högre. Det finns en teori runt det där som brukar kallas Tobins Q-index.
 
E
MagnusSt skrev:
Då borde det ju vara lönsamt att köpa ngt som, ngn annnan precis har byggt men är tvungen att sälja då.
Jo det är som att köpa en ny bil, för det mesta rasar den direkt när den tas ut.
 
E
andersmc skrev:
Det beror väldigt mycket på VAR du bygger. I vissa områden säljs ett nyproducerat hus till ett lägre pris än produktionskostnaden, i andra områden till ett högre. Det finns en teori runt det där som brukar kallas Tobins Q-index.
Vad och när man bygger också, jag vet att man byggde på spekulation förut, när det vanligaste annars är beställningsvara.

Som med bilar får man nog lättast igen de enklaste, en massa dyrt lull-lull är svårt att få igen.
 
Redigerat:
Lönsamt byggande är om man har kontakter inom braschen och på så sätt kan bygga huset till en billigare peng än vad vad medelsvensson kan.

Problemet med att sälja relativt nya hus är att folk som köper sådana vill kunna välja material och färg på ytskikt själva. Får man inte välja så spelar det mindre roll för priset om huset är 1 eller 8 år gammalt. Samtidigt måste ju byggaren faktiskt betala för ytskiktet, trots att det kanske inte faller framtida köpare i smaken.
 
Att bygga på spekulation kräver enkla lösningar som går fort att göra och att du kan göra det mesta själv.
Så fort man ska leja in folk blir det svårare att tjäna pengar.
Är tanken på att göra det i Stockholm tror jag det är lite svårare pga tomterna är så pass dyra.
 
E
Att bygga profitabelt på spekulation är en sak, att bygga åt sig själv och inte förlora en massa om man måste sälja är en annan. Bor man kvar länge är det också en annan sak.

Men om man bygger 150 kvm undervåning med dubbelgarage och innepool(?), ovanpå det 150 kvm bostad utan lyx och sedan ett halvplan till förvaring högst upp, så blir kalkylen tveksam om en hyfsat central tomt i 08 kostar 1½-2½ miljon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.