Hej,
Någon med kunskap/idé om hur man kan lösa en dörr enligt bifogade bilder?
- köper man in vanlig dörr?
- gångjärn dålda?
- vilken produkt o funktion för öppna dörren? snappfäste osv?
Jag behöver hjälp.
 
  • Ett videoklipp med en person i svart tröja, träpanelvägg och krukväxt till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En man i svart t-shirt öppnar skjutdörrar; stillbild av en video; modern inredning; kontext okänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag skulle köpa in en vanlig basic billig innerdörr med vanliga snäpp-gångjärn.
Därefter regla upp eventuella hålrum i väggen, montera karmen till dörren (utan överstycke).

Eventuellt först fästa en OSB-skiva på dörren för att kunna fästa akustikpanelen på ett bra sätt.
Efter det bygga akustikväggen och bygga på innerdörrens ena sida med samma akustikmönster.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle köpa in en vanlig basic billig innerdörr med vanliga snäpp-gångjärn.
Därefter regla upp eventuella hålrum i väggen, montera karmen till dörren (utan överstycke).

Eventuellt först fästa en OSB-skiva på dörren för att kunna fästa akustikpanelen på ett bra sätt.
Efter det bygga akustikväggen och bygga på innerdörrens ena sida med samma akustikmönster.
Hur löser du öppning/stängning på dörren från vardera sida?
 
Mats-S
H Harey skrev:
Hur löser du öppning/stängning på dörren från vardera sida?
Om normalläget är att den alltid är stängd när man inte passerar den så kan du demontera låskistan i dörren, och istället ha 2st dörrfjädrar på utsidan, dessa kommer då att konstant vilja trycka dörren inåt till stäng läge. Hur stort stängningstrycket ska vara kan man lätt reglera på fjädern genom att öka eller minska fjäderns "vridning".

https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/grind-dorrstangarfjader-2000047845

På utsidan får man givetvis ha något slags handtag så att man kan dra upp dörren i öppningsläge. På insidan behövs ju ingenting, bara att trycka på dörren när man vill öppna den
 
P Pontuswithp skrev:
Jag planerar att bygga en liknande dörr med MDF panel. Hittade dessa gångjärn: [länk]

Tänkte göra liknande denna:
Watch on YouTube
Dessa gångjärn passar i våra svenska karmar och dörrblad eller?
 
H Harey skrev:
Dessa gångjärn passar i våra svenska karmar och dörrblad eller?
Det vet jag inte. Jag ska bygga en egen dörr och karm.
 
Kanske kan man ha sådana "push-to-open" som det finns i köksdörrar? Själva dörren kan ju vara en mdf-skiva eller vad som helst ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.