Hej!
Man funderar ju en del på vad plånboken kommer att tåla. Våra löner är tillsammans ca 45.000 kr. Jag undrar vad ni andra med liknande inkomster tänker lägga på era nybyggda hus? Ibland när man läser på dessa sidor verkar det som många är mångmiljonärer, är det så ;) ?
 
Keeeeeenappast. :)
 
Är det innan eller efter skatt ???
För är det efter skatt så simma lugnt ::)
 
Jag funderar nu på att köpa en minigrävare för alla mina pengar för att kunna hantera alla pengar jag inte köper grävaren för. Det börjar bli en belastning nu när förmögenheten är stor. Jag känner mig som Joakim Von Anka, fast jag har rationaliserat bort mynten och behåller bara tusenlapparna. Det är jobbigt ändå (även om det blir bättre med minigrävaren på plats...


Mitt recept är att göra allting själv och se till att köpa material till vettiga priser. Vi spara många många tusenlappar på detta - till priset av att allt tid går åt.
 
jureit skrev:
Tja, jag antar att annars hade all tid gått åt till att tjäna ihop alla pengar som krävs för att låta någon annan sköta byggandet? Så är det för mig i alla fall. Och det är jag alldeles för snål, lat och bekväm för. Så då bygger jag själv istället.
Har man en ramsåg i släkten så har man 8)
 
MathiasS skrev:
Jag funderar nu på att köpa en minigrävare för alla mina pengar för att kunna hantera alla pengar jag inte köper grävaren för.
Jag är snart klar med min. Ska sälja runt 1/6 om allt går i lås.
Maskinen är en Bobcat 753 med grävaggregat. Jag har haft mycket kul med den och även dragit in en del stålar då jag kunnat gräva både åt bekanta och bekantas bekanta.
Är du intresserad MathiasS eller någon annan?
 
BAS skrev:
MathiasS skrev:

Jag är snart klar med min. Ska sälja runt 1/6 om allt går i lås.
Maskinen är en Bobcat 753 med grävaggregat. Jag har haft mycket kul med den och även dragit in en del stålar då jag kunnat gräva både åt bekanta och bekantas bekanta.
Är du intresserad MathiasS eller någon annan?
Din bobba var ju för dyr. Tänk på att jag bara skall gräva bland mina sedelbuntar med den... ;)

Jag körde faktiskt minigrävare hos en kompis i helgen, riktigt kul! Så länge det går att hyra maskin för rimliga pengar (och det gör det) så är det inte värt investeringen. Jag ska ju inte göra något annat än att dränera och jag gräver runt mitt hus på en helg utan problem.
 
Länken började med :
Man funderar ju en del på vad plånboken kommer att tåla. Våra löner är tillsammans ca 45.000 kr. Jag undrar vad ni andra med liknande inkomster tänker lägga på era nybyggda hus? Ibland när man läser på dessa sidor verkar det som många är mångmiljonärer, är det så
Jag tror inte att alla är det. Fast jag är faktiskt miljonär nu, årminstånde på pappret. Detta då radhuset köptes 1969 för svindlande 165000 kr (Förre ägaren betalde 90000 när han köpte 1965) och nu lär priset vara över 1.5 miljoner
De första åren upplevde vi som dyra. Pamina var mycket ekonomisk och jag var lite snål men vi åt gott - igen tack vare Paminas konster. När gullungarna kom, var Pamina hemma några år innan vi vågade lämna över barnen till en jätteduktig dagmamma. (På 70-talet fanns fortfarande denna förmån!). Denna insats för att säkra goda framtida skattetalare straffades visserligen sedan med att pensionen kommer att bli låg ..

Mitt råd, baserad på våra erfarenheter är :
Ge järnet, spara, bygg! Avstå från onödig lyx, se i stället till att det blir en bra miljö för barnen. Och se till att det finns tid för barnen!

 
MattiasS skrev:
Mitt recept är att göra allting själv och se till att köpa material till vettiga priser. Vi spara många många tusenlappar på detta - till priset av att allt tid går åt.
Usch nä MattiaS! Du försnvinner nästan ur skattesystemet! Hur ska de gå för Sverige om alla skattebetalare tänker så!


Nej, Skämt åsido, Jag beundrar Dig som vågar. Tänk om jag vågat bygga själv .. då visste jag vad som döljer sig under golven!
 
Sarastro skrev:
MattiasS skrev:

Usch nä MattiaS! Du försnvinner nästan ur skattesystemet! Hur ska de gå för Sverige om alla skattebetalare tänker så!


Nej, Skämt åsido, Jag beundrar Dig som vågar. Tänk om jag vågat bygga själv .. då visste jag vad som döljer sig under golven!
Försvinner ur skattesystemet? Johodu....det vore något. När jag deklarerade för ett par dagar sedan såg det iaf INTE ut som om jag har försvunnit ur systemet...... >:(

Nackdelen med "kan-själv-grejen" är att man titt som tätt vaknar 04:30 och funderar över vilka golvbrunnar man skall ha och vilken klinkerfläns som är bäst, man svär lite över att Wirsbo ändrar dimensionen på sina rör från 25 till 28mm och undrar varför inte Wirsbosupporten öppnar 0500 så man kan få svar på frågan om alla kopplingar man köpt fortfarande passar....

...och så håller det på..... ::)
 
Jag känner igen MathiasS drömmar... ursäkta det skall vara mardrömmar. Är vindsventilationen tillräklig, är ränndalarna tät, osv.

För att svara på tråden svarar jag samma som luffe, dvs att vara husägare är en prioriteringsfråga. Att bygga hus handlar även om hur mycket du kan göra själv samt vilka kontakter man hat i branschen. Roligt nog har man fler kontakter än man tror när det börjar dra ihop sig till bygg start.

 
MathiasS skrev:
Försvinner ur skattesystemet? Johodu....det vore något. När jag deklarerade för ett par dagar sedan såg det iaf INTE ut som om jag har försvunnit ur systemet...... >:(

Nackdelen med "kan-själv-grejen" är att man titt som tätt vaknar 04:30 och funderar över vilka golvbrunnar man skall ha och vilken klinkerfläns som är bäst, man svär lite över att Wirsbo ändrar dimensionen på sina rör från 25 till 28mm och undrar varför inte Wirsbosupporten öppnar 0500 så man kan få svar på frågan om alla kopplingar man köpt fortfarande passar....

...och så håller det på..... ::)
K12, slå på mobilen, nu ska vi länsa dina lager på "bra-ha-saker".....
 
Nackdelen med "kan-själv-grejen" är att man titt som tätt vaknar 04:30 och funderar över vilka golvbrunnar man skall ha och vilken klinkerfläns som är bäst, man svär lite över att Wirsbo ändrar dimensionen på sina rör från 25 till 28mm och undrar varför inte Wirsbosupporten öppnar 0500 så man kan få svar på frågan om alla kopplingar man köpt fortfarande passar....
Jag känner igen MathiasS drömmar... ursäkta det skall vara mardrömmar. Är vindsventilationen tillräklig, är ränndalarna tät, osv.
Nackdelen? Mardrömmar?
Det är ju det här som är charmen med självbygge!

Den verkliga mardrömmen är att spackla gipsskivorna...

Telefonen är på, Mathias. :)
 
Njaee.... den verkliga mardrömmen är väl att behöva slipa efter spacklingen av gipsskivorna ;)
 
Man kan väl inte göra sig av med sin bra-att-ha saker heller??

Det är ju just därför man inte har slängt dem, man vet aldrig vad man kan komma att behöva ;)

Vi skulle kanske ordna en gigantisk bra att ha prylar bytar dag, förmodligen skulle byggvaruhusens försäljning sjunka till noll den dagen ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.