Vi skall bygga 1-planshus på ca 170 m2 med inguten govvärme anslutet till fjärrvärme.
Nu till min fråga, lönar det sig att montera in ett ftx system eller ska man köra all ventilation rakt ut. ??? ???
 
Är det inte tvång med någon typ av energiåtervinning av ventilationsluften i ett nybygge? ???
 
Ett bra ventilationssystem "måste" ligga i botten och då är det någon form av mekaninsk ventilation, vi måste suga ut skitlukten och få in frisk luft. Tilluften kan man, i enklaste fallet, ta in genom hål i vägg vid fönster eller bakom element, men för frånluft måste det till kanaler och en fläkt. Detta minimum kostar en viss summa i investering och uppvärmning av den kalla inkommande luften och dessa summor tycker jag man skall ta fram innan svarar på FTX-frågan.

..sen vad är tilläggskostnaden och hur mycket tjänar man gm att komplettera med en värmeväxlare och en tilluftsfläkt (o påvärmare). Här kan kalkylen bli lite tight beroende på hur man räknar, men för att göra systemet rättvisa så bör man räkna med dubbla livslängden jfrt VP.
...en vinst som lätt förbises är att gm att vid ett FTX-system så upplever vi (rätt utfört) att det är lika varmt i rummet även om vi nu har kanske 2 grader lägre snittemp jfrt vi "hål i väggen". Man brukar säg att 1 grad extra ökar energiförbrukningen med 5% - och kalkylen är hemma!

..och vi har ett bättre inomhusklimat på köpet

tyvärr så för burken oljud och därför, tycker jag, att man skall vara noga med ljuddämpningen/-nivån och mäta att det blev som utlovat.

tyvärr så uppvisar nu inte längre ev VP-installation samma återbetalningstid, vilket gör att man bör tänka på från vem argumenten för/emot FTX kommer ifrån.

 
Jag funderar starkt på att ta ett FTX system till vårat hus(nybygge) ihop med en markvärme pump berg/eller ytjord.Har inte fått in alla offerter än.. Pga våran planlösning så måste vi ha en bra cirkulation av luften vilket man får med ett FTX system (vi ska ha en braskamin på övreplan där det är ryggåstak och måste se till att den varma luften transporteras ned till sluttningsplan). Frågade först efter FT system men tydligen är det F eller FTX som numera gäller. Och som föregående talare nämner så passar det perfekt att ha värmeväxlaren på våran kallvind där den kan föra sitt eget oväsen...
Men idag så talade jag med en kille som ville sälja en värmepump med kombinerat F-system, och han tycker detta är den bästa samt billigaste lösningen...Den billigaste blir det i alla fall.
 
Håller med Yondalar på samtliga punkter.

Har själv installerat mitt system i ett befintligt hus, och om jag skulle bygga nytt skulle jag definitivt välja till det, oavsett om kalkylen blir ett nollsummespel. Många väljer hellre en fjärrstyrd garageport och kanske ett larm, eller rostfria vitvaror framför något som förbättrar boendemiljön drastiskt!

Det går att få det tyst! Även i efterhand är det relativt enkelt att sätta dit ljuddämpare där man tycker att det behövs, så ljudet borde inte vara ett argument emot.

"Värmepump med kombinerat F-system" är ju tyvärr standard idag, och jag kan tänka mig att man får stå på sig om man vill byta ut själva motorn i hela uppvärmnings och ventilationssystemet..., men det är det värt!

NWEN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.