Jag äger lite skog och undrar om det lönar sig att såga upp eget virke på lokalt sågverk?
Jag kommer inte kunna göra något själv så behöver anlita entreprenörer.
 
L Lindahill21 skrev:
Jag äger lite skog och undrar om det lönar sig att såga upp eget virke på lokalt sågverk?
Jag kommer inte kunna göra något själv så behöver anlita entreprenörer.
Hur mycket kostar avverkning, transport och sågning jämfört med att köpa virket?

När du tagit reda på det så vet du själv svaret.
 
Om du inte kan peta in eget arbete i kalkylen blir det svårt att få någon vinst...

Men om du behöver specialdimensioner kan kalkylen bli annorlunda.

/ATW
 
  • Gilla
Lindahill21
  • Laddar…
Alla definierar "lite" olika...

Ska du göra en gallring/avverkning av någon annan anledning kan du ju be entreprenören lämna ett lass prima stockar hos det lokala sågverket.

Är din skog 4 träd bakom kåken se mitt tidigare svar...

/ATW
 
  • Gilla
Lindahill21
  • Laddar…
Min uppfattning är att det enbart är värt insatsen om det gäller timmer som annars bara blivit kvar i skogen/gratis. Går det att sälja är det bättre att göra det och köpa det virke man faktiskt vill ha. Det blir mycket spill med eget virke - fel längder, massor med spån som man inte får nånting för och kvaliteter som man inte behöver. Och massor med ineffektivt jobb.
 
  • Gilla
Lindahill21
  • Laddar…
Största poängen med egen skog är nog om man kan få ut virke i kvalitetssegmentet. Extremt tätt- och rakvuxet, större dimensioner som inte finns i standardsortimentet, kvistren fur etc. Ska man inte göra något jobb själv och därmed kanske saknar intresse för kvalitetsaspekterna, är det nog ingen poäng. Såga upp skräpvirke är meningslöst.
 
  • Gilla
Lindahill21 och 1 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att lönsamheten är mycket god men det är under förutsättning att man gör större delen av arbetet själv. Eget arbete är som känt fritt från både moms och inkomstskatt och sociala avgifter så man behöver inte räkna så hög timpenning som man skulle betala åt en anlitad företagare. Jag brukar räkna att min egen timpenning då jag arbetar åt mig själv är ungefär var företagaren har i handen efter skatt och omkostnader och avgifter. Då är det mycket som blir lönsamt.
Om du skall anlita folk till precis allt blir det helt klart olönsamt.
Jag brukar hugga själv och köra virket till sågen själv. Leja på sågningen men vara med som handräckning vid sågen så arbetet går så fort som möjligt. Köra hem virket och barka vankanterna och stabba själv. Det är lönsammaste sättet anser jag. Det blir billigare att en har ett ordentligt sågverk som anlitas av andra bybor och som sågar snabbt och nogrannt än att alla skall hålla på och gyckla med usla hobbysågverk som knappt uträttar någonting.

En stor vinst är att du kan få vilka kvaliteter och längder och dimensioner du vill. Du kan vända kärnsidan utåt på brädslåningen och få ett mållbarare resultat. Och så vidare.

I ditt fall undrar jag om du skulle kunna åtminstone ta hand om virket själv när det kommer från sågen. Barka vankanterna och stabba. Redan med det borde det kunna gå att få någon slags lönsamhet så vansinniga som virkespriserna har blivit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lindahill21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.