Jag har ett fritidshus med grundvärme (6-10 grader) på vintern. När vi är där värmer vi med ved. De senaste åren har jag förbrukat 6000 kWh per år, lite knappt. En luftvärmepump med installation verkar kosta ca 25000 enligt den lokala firman. Lönar det sig att sätta in en pump när man ha så pass låg förbrukning? Vi har en öppen planlösning men installatören tyckte det var svårt att hitta en bra lösning för monteringen Därför blir jag osäker på om det är någon idé att krångla med detta.
 
Hur stort hus, i vilken del av landet? En liten pump kostar ca 15 000 kr med installation.
 
Enklaste sättet är att räkna på det. Hur många av de 6000 kWh använder du för uppvärmning? En luft luft pump ger i snitt 3-4 ggr mer värme än den el som förbrukas. en pump håller kanske ca 20 år. Du kan få en mindre installerad för ca 20.000:- Så 1000:- i avskrivningar per år. Ersätter du då tex 3000 kwh med värmepumpen så kan elförbrukningen minskas med ca 2000 kwh/år. Vad kan det kosta dig?
 
  • Gilla
Gustav2
  • Laddar…
A
det är alltid svårt när man kör med så låg temperatur hur mycket man tjänar.
dvs hur många dagar/timmar är det kallare än 10C inne? när solen inte lyser?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort hus, i vilken del av landet? En liten pump kostar ca 15 000 kr med installation.
huset är 80 m2 vid Upplandskusten.
 
G Gustav2 skrev:
Jag har ett fritidshus med grundvärme (6-10 grader) på vintern. När vi är där värmer vi med ved. De senaste åren har jag förbrukat 6000 kWh per år, lite knappt. En luftvärmepump med installation verkar kosta ca 25000 enligt den lokala firman. Lönar det sig att sätta in en pump när man ha så pass låg förbrukning? Vi har en öppen planlösning men installatören tyckte det var svårt att hitta en bra lösning för monteringen Därför blir jag osäker på om det är någon idé att krångla med detta.
]
Låter som ditt fritidshus är optimalt för en luftvärmepump du kan ju även köra den som ac på sommaren. Med dagens priser skulle den nog återbetala sig relativt fort även om du bara använder den som underhållsvärme när du är borta och fortsätter elda då du är där.
 
  • Gilla
Gustav2
  • Laddar…
G Gustav2 skrev:
Jag har ett fritidshus med grundvärme (6-10 grader) på vintern. När vi är där värmer vi med ved. De senaste åren har jag förbrukat 6000 kWh per år, lite knappt. En luftvärmepump med installation verkar kosta ca 25000 enligt den lokala firman. Lönar det sig att sätta in en pump när man ha så pass låg förbrukning? Vi har en öppen planlösning men installatören tyckte det var svårt att hitta en bra lösning för monteringen Därför blir jag osäker på om det är någon idé att krångla med detta.
Vi gör slut på knappt 5000kwh/år totalt inkl tvättmaskin, dusch, diskmaskin kyl och frys. Då har vi endast lvp som uppvärmning med minst 17 grader året runt. 65m2 fast öppet till nock.
Vi är där till och från på helgerna och hela somrarna. Tror du sparar in lvpn på några år eller ännu snabbare nu med tanke på priserna om du har rörligt pris.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Du skriver grundvärme på vintern. Hur gör ni i mellansäsong? Dvs vår och höst. Kallställer ni så fort ni åker därifrån.

Min mor med sambo har ett litet fritidshus och installerade luftvärmepump för några år sedan. Förutom att de sparat in några kronor i förbrukning så tycker de att komforten ökat rejält. I början och slutet av säsongen kan de låta stugan vara uppvärmd hela veckorna till en rätt liten kostnad. Så kan de komma dit till en varm och skön stuga även när de bara ska dit över en helg.
Förr så drog de ner värmen och då var fredag kväll inte så mysig när de kom dit. Det är en liten stuga så det gick ändå snabbt att få upp temperaturen i luften. Men sängar och sånt blev inte varma och sköna på hela helgen.
Ville de t.ex kickstarta stugan till påsk och brassade på med direktverkande el så kostade den påskhelgen lika mycket som en hel säsong kostar för dem idag.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Du skriver grundvärme på vintern. Hur gör ni i mellansäsong? Dvs vår och höst. Kallställer ni så fort ni åker därifrån.

Min mor med sambo har ett litet fritidshus och installerade luftvärmepump för några år sedan. Förutom att de sparat in några kronor i förbrukning så tycker de att komforten ökat rejält. I början och slutet av säsongen kan de låta stugan vara uppvärmd hela veckorna till en rätt liten kostnad. Så kan de komma dit till en varm och skön stuga även när de bara ska dit över en helg.
Förr så drog de ner värmen och då var fredag kväll inte så mysig när de kom dit. Det är en liten stuga så det gick ändå snabbt att få upp temperaturen i luften. Men sängar och sånt blev inte varma och sköna på hela helgen.
Ville de t.ex kickstarta stugan till påsk och brassade på med direktverkande el så kostade den påskhelgen lika mycket som en hel säsong kostar för dem idag.
. Höst och vår brukar vi ha grundvärme på 6-7 grader oxå och det regleras via en central termostat. Vi kan via mobilnätet koppla förbi det centrala termostatet. När vi gör det går radiatorerna enligt vad de är inställda på. När vi kommer dit brukar det vara kanske 15 grader och kallt i sängarna. När vi väl är där eldar vi i kaminen och ganska snart tar kaminen över all värmeproduktion. Alltså kommer en eventuell luftvärmepump främst slösa underhållsvärmen på 6-7 grader när vi inte är där.
 
Tänk på att många LVP-modeller klarar inte så låg temperatur som 6-7gr utan måste hålla minst 10-12gr för att avfrostningen ska fungera ordentligt.
 
  • Gilla
Gustav2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.