Det är skillnad på att vara utbildad och bildad, men chefer som vill hålla nere lönerna tycker ofta annat - saknas högskoleutbildning så ska man ha låg lön även om arbetet utförs väl tillfredsställande.

Ex. Om jag har ett jobb som t.ex systemvetare på ett konfektionsföretag, i 3 år, som jag klarar av galant, men saknar högskolestudier, kommer jag per automatik ha för låg lön kontra andra som utför exakt samma arbete? Ifall, hur stor är differensen i lön? 30 lax istället för 40?

Nu förstår jag att det finns en del "om" och "ifall" och vem arbetsgivaren och chefen är, som avgör en hel del - men nu frågar jag generellt.
 
Min erfarenhet är att att efter några år i branschen så är det duglighet, erfarenhet och personliga egenskaper som är avgörande för lönen. Examen och utbildningar är mest ett sätt att sålla vid anställningen...
Sen kan avsaknaden av examen göra att man får lägre startlön och har svårt att komma ikapp kollegorna, men det brukar rätta till sig när man byter jobb.

Dom gånger jag har jobbat med den typen av frågor har iallafall eventuella examen aldrig varit någon fråga vid de lönesättande samtalen.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det inte har någon betydelse alls. Rekryterar en hel del själv och tar aldrig hänsyn till utbildning. Betalar hellre för rätt inställning, kreativitet och skills eller för att någon har en viss utbildning.
 
  • Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ju närmare rekryteringsbeslutet tas verksamheten desto mindre spelar utbildning roll. Ju mer senior post desto mindre spelar utbildning roll. Ungefär.

Så när du söker ditt första jobb i en hierarkisk offentligdriven organisation spelar dina examenspapper stor roll för att du ska släppas in på en fast tjänst.

När du i medelåldern söker det där chefsjobbet i det konkurrensutsatta medelstora företaget är din gamla examen glömd. Dina meriter är då vad du tidigare har uppnått och - som vanligt i Sverige - helst att den som rekryterar redan vet vem du är och vad du går för.
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
A
Man kan ju vara totalt omöjlig att arbeta med trots examen och fina betyg. Som @pennybridge säger så är ju inställning en viktig faktor, och man vill ju se viljan att lära sig det man inte kan.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Och har man flera olika examen så är det snarare en varningsklocka...
 
  • Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Bör dock tilläggas att i andra länder har utbildning en betydande faktor. I ex USA, Kina och Indien är det väldigt mycket fokus på vilket uni man har examen från.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pennybridge skrev:
Bör dock tilläggas att i andra länder har utbildning en betydande faktor. I ex USA, Kina och Indien är det väldigt mycket fokus på vilket uni man har examen från.
Även den tyskspråkiga världen och troligen stora delar av kontinenten. Där är man ju mer fokuserad på regler och processer. Sverige är ju kulturellt lite annorlunda med vår målinriktade kollektiva pragmatism och intima vänskapskorruption. I andra länder ses arbetslivet mer som en tävling mellan individer. Och ska det tävlas så måste det ju finnas regler.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Hos oss som ny kommer man knappt inom grindarna utan en M.Sc. FoU.
Finns några äldre rävar som inte hade examen när de började för längesen som avancera internt men som nu är PhD.
Alla våra chefer är antingen M.Sc eller PhD.
Projektledarna som är administratörer är alla nästan M.Sc.
 
  • Gilla
hecke
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hos oss som ny kommer man knappt inom grindarna utan en M.Sc. FoU.
Finns några äldre rävar som inte hade examen när de började för längesen som avancera internt men som nu är PhD.
Alla våra chefer är antingen M.Sc eller PhD.
Projektledarna som är administratörer är alla nästan M.Sc.
Inom vilken branch? Det är klart att vissa roller kräver rätt utbildning.
 
Det är väl så olika?

Känner en som bara har gymnasieutbildning och inget annat men har löner på 60-80 som programmerare.
Känner även en som inte ens gick högstadiet och är någon form av chef.
Sen har jag varit med om en som hade så hög utbildning men var ändå helt oduglig i den bransh han hamnade i.

En annan är doktor/professor men tjänar inte mer än 30.

Där jag varit så har erfarenhet och effektivitet varit mer betydande än din utbildning, i alla led. En simpel golvarbetare kan lätt komma upp i högsta led om de visar sig ha intresse och lär sig.
 
Har blan annat jobbat i två större organisationer/industriföretag i Sverige.

I det ena var min bild att man fick ”ett par tusenlappar” lägre lön om man saknade högskoleexamen,

I det andra företaget vet jag en person som INTE fick avancera till jobbet som hög ”märkeschef” eftersom att denne saknade tyvärr saknade högskoleexamen. Dock fick han ett slags hjälp/erbjudande att läsa in den delvis på arbetstid för att lösa det.

Så i vissa företag påverkar det och syns i lönekuvertet. MEN generellt är det nog ganska oviktigt efter ett antar år i yrkeslivet och ett antal jobbyten senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.