Vad anses skäligt som timlön till en snickare som är:
- 20 år
- 1 års erfarenhet
- Lärling till sin snickare-pappa

Vi har fått våran faktura från snickaren & han har fakturerat 285 kr + moms för sig & sonen.
Är detta rätt? Eller vad anses som skälig lön för sonen?
Vart kan man kolla sådant annars?
 
Man brukar fakturera fullt oavsett om det är lärling eller inte, man vet ju ungefär hur lång tid ett jobb tar,och  tar lärlingen allt för mycket tid på sig så får man kapa timmarna lite på fakturan... Så har vi alltid gjort på de verkstäder jag jobbat på.. men de kan ju va annorlunda i andra brancher..

Vad sonen har för lön är i sammanhanget inte intressant...
Fakturerar företaget 285 kr/ tim + moms gör de de oavsett vad arbetaren har för lön..
 
Stefan_h skrev:
Man brukar fakturera fullt oavsett om det är lärling eller inte, man vet ju ungefär hur lång tid ett jobb tar,och  tar lärlingen allt för mycket tid på sig så får man kapa timmarna lite på fakturan... Så har vi alltid gjort på de verkstäder jag jobbat på.. men de kan ju va annorlunda i andra brancher..

Vad sonen har för lön är i sammanhanget inte intressant...
Fakturerar företaget 285 kr/ tim + moms gör de de oavsett vad arbetaren har för lön..
Ok, detta är ett mindre familjeföretag, med typ 2 anställda. Det är inga eg "snickare" utan kallar sig "alltjänst".
Så 285 lkr för en lärling är mao skäligt då?
Låter konstigt enligt mig iaf.
 
Jag vet att de kan låta konstigt men nånstans måste firman ta igen de de förlorar på att ha en lärling..
En lärling jobbar inte lika snabbt o effektivt som en "utbildad" Om företaget lämnar ett fast pris så måste de ju göra de på ett visst antal timmar för att de ska gå ihop för dem.. Lärlingen tar mer tid på sig o förtjänsten blir då kanske obefintlig om de inte debiterar "normalt"... Så även om en lärling har lägre lön ( vilket brukar va ett vanligt argument ) så gör företaget sällan mer pengar på jobbet just för att lärlingen tar mer tid på sig...
 
Jo, men detta är ett toklitet företag. Med en "snickare" & sonen...
Vi var INTE överens om att 2 pers skulle jobba i huset, han dök bara upp...
Heller hade vi inte gjort upp om ett fast pris.
 
Ok... Då är det en annan sak.... Då vet jag tyvärr inte vad du ska göra... Var det ett jobb som krävde 2 man kanske??
 
har denna lärling gjort att bygget dragit ut mycket på tiden?

kan väl vara så att han kanske är riktigt duktig och gjort att det gått snabbare?
 
Om jobbet blivit bra och timmarna verkar rimliga, varför isåfall ifrågasätta att de var två?
Om du inte blev nöjd så få du i så fall förklara varför, och om det skulle vara på grund av "lärlingen"
För övrigt tycker jag att 285kr plus... låter som ett väldigt bra timpris.
 
Lärlingar tar man inte fullt pröjs för vanligtvis men man kan göra undantag om det är skäligt. en fullpröjsad har i grund lön 110 spänn resten är ök via tim eller ackords uppgörelser. Vissa jobbar på månadslön. En ettårs lärling är vad man kallar en 15% are.. Dvs han får 15% av den fullbetaldes tim/ackords lönetillägg.. I grundpeng ligger det nånstans runt 50 spänn kan jag tänka mig... Kolladfe precis i deras avtal och där står det på sidan 31 ( http://www.byggnads.se/cs-media/byggnads/uploads/000007784/b_avt.pdf ) 84 spänn ......och med påslag av alla de slag är det faktureringsbart ca 180 spänn exkl momsen.... Men är jobbet väl utfört du är nöjd med resultatet så låt det va.....
 
Plattsattaren>>
Han har fakturerat 285 kr + moms gånger två!
 
Har killen inte gått i skola, alltså byggskola? 20 år gammal kan han mycket väl vara nästan lika duktig som sin far. Och 285 spänn i timmen är inte farligt. Hade det varit mer ok om det hade tagit dubbelt så lång tid för farsan om han hade varit själv?
 
285 kronor per timme är inte farligt ,och med två personer brukar det gå 3 gånger så snabbt om dom sammarbetar bra ....
 
sville skrev:
Hade det varit mer ok om det hade tagit dubbelt så lång tid för farsan om han hade varit själv?
det är kanske så här ska man se på den timräkningen :).
Vi hade en ensam äldre snickare som var inte road av all pappersarbete med försäkring och arbetsgivaravgift för en medhjälpare och jobbade hellre ensam. Han sa direkt om att det tar en längre tid för honom men hans timpenning var lägre än hos en större firma där man kunde sätta fler handverkare på vårt jobb. Vi hade inte brottom och var nöjda med slutresultatet och likväll med sluträkningen. Priset per m2 tillbyggnad blev som det brukade kosta att bygga på den tiden :).
gaia
 
Blomman77 skrev:
Plattsattaren>>
Han har fakturerat 285 kr + moms gånger två!

285+moms

Jag har på inget sätt fullkoll, men spontant tycker jag det låter ruggigt billigt?
Finns det någon annan yrkeskategori som debiterar så lågt timpris?
Skulle väl vara polska städerskor?
 
Rogerio skrev:
285+moms

Jag har på inget sätt fullkoll, men spontant tycker jag det låter ruggigt billigt?
Finns det någon annan yrkeskategori som debiterar så lågt timpris?
Skulle väl vara polska städerskor?
Ja, eller det kanske beror på vart i landet man bor... Detta utspelar sig i en småstad i Västra Götaland. Här i stan får vi SVENSKA städerskor för en mkt nätt summa;-)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.