Har en utelampa med fast kabel och vill förlänga den. Är det OK med att löda på en annan kabel godkänd för utomhusbruk och lägga allt i kabelkanal? Lödställena ska skyddas med varsin krympslang och ska ligga omlott.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo Siltberg lödde i en tidigare tråd.
I kabelkanal är det ju inspekterbart.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har en utelampa med fast kabel och vill förlänga den. Är det OK med att löda på en annan kabel godkänd för utomhusbruk och lägga allt i kabelkanal? Lödställena ska skyddas med varsin krympslang och ska ligga omlott.
Är inte helt med på exakt vad du menar. Men det finns godkända krympskarvar där du använder skarvhylsor och sedan krympskarv över ledarna och sedan en krympslang över alla ledarna.

krympslang:
https://www.elbutik.se/product.html/krympskarv-2?category_id=2120

Skarvhylsor:
https://www.elbutik.se/product.html/limskarvhylsor-ul-godkanda
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bo Siltberg lödde i en tidigare tråd.
I kabelkanal är det ju inspekterbart.
Det fungerar helt klart, det fungerar även om man tvinnar ledningarna och isolerar med tejp
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
I elinstallationsreglerna under 543.3 Skyddsledares elektriska kontinuitet står det dock att förbindingar ska inte vara lödda. Det avser skyddsledaren vilket verkar vettigt då det är den viktigaste ledaren.
 
Jag kan se att elinstallationsreglerna gör skillnad på "lödda" skarvar mellan skyddsledare och andra slags ledare i allmänhet, men jag har svårt att de skälet till att ranka ned på lödda skarvar. Kanske beror det på dagens blyfria tenn...

Hur som helst finns det både bättre och enklare sätt att skarva ledare idag. Vad som är lämpligt i just detta fall vet jag inte, det behövs mer information för det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Jag har lött en massa skarvar hos mig själv, med dubbel krympslang runtom, aldrig varit ett problem. Eller massa och massa, använder det främst till lösa kablar, inte i vägg eller i kanaler.

Edit: Råkade köra gräsklipparen över en lång skarvsladd och är för snål för att köpa nytt, så den skadan lödde jag ihop med dubbel krympslang och sedan vulktejp över alltihop. Håller än efter 10+ år. Farlig skada också, hade kört av skyddsjorden enbart. Lömskt, tur jag såg det.
 
Redigerat:
Kan man löda och hantera krympslang är det ju väldigt enkelt och snabbt fixat.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Är inte problemet att lödtenn har en ganska låg smältpunkt och således att eventuell varmgång i kabeln lätt kan smälta tennet?

Den el jag pluggat var det åtminstone strikt förbjudet att löda något högre än 12v-system.. men kan ha varit läraren som drog i för höga växlar.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Är inte problemet att lödtenn har en ganska låg smältpunkt och således att eventuell varmgång i kabeln lätt kan smälta tennet?
Nej, inte en chans! Isoleringen smälter långt innan lödtennet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Nej lödning är inte OK men den här [länk]
Har du lite mer info.
Jag har uppfattat det som att lödning av ledare i starkströmsinstallationer fortfarande är tillåtet.
Bara att ingen längre gör det, av andra skäl.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du lite mer info.
Jag har uppfattat det som att lödning av ledare i starkströmsinstallationer fortfarande är tillåtet.
Bara att ingen längre gör det, av andra skäl.
Det är tillåtet som förbindningsmetod och används ibland i de mest kvalificerade starkströmsanläggningarna. Men det innebär ju som du säger att det av många skäl faller bort för det mesta i praktiken där andra rationella och bättre sätt finns.

TS fall och även det som var uppe i länkade tråden är ju olämpligt av andra skäl än skarvmetoden. Att skarva enledare i rör för normal infälld installation är lika olämpligt oavsett lödning, hylsor, en knop osv. Exemplet MultiMan ger är inte generellt vettig, när han gjort det bra och använder sladden själv och medveten då får man se det som särfall och ok men allmänt hör inte skarvar hemma i de fallen.

Lödning blir lätt en dålig metod spridd ut i det vida fältet där en mängd faktorer i material, verktyg, utförare och lokala förhållanden på platsen, omgivande miljö osv inverkar. Det hör mer hemma under kontrollerade förutsättningar tex serietillverkning eller ordnade arbetsplatser.

TS rör ju som sagt mest en övergång fast till ansluningssladd och kanske hur långt det drar iväg. Just övergången tror jag han är kapabel utföra oavsett sätt ungefär som i MultiMans exempel ett särfall och inte ett allmänt lämpligt och accepterat råd.
 
  • Gilla
Thomas Cedergren och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Kan man löda och hantera krympslang är det ju väldigt enkelt och snabbt fixat.
Skulle vara kul att göra en serie prov där du är utförare och med en mängd praktiska uhäll som drar ner både enkel-, och snabbhet. Svårt att se din fastlåsning och envishet kring lödning och krympslang både här och i andra tråden. Det kan vara både bra och ok men temat rör ju skarvningar som oavsett om de i sig är bra faller i sammanhanget totalt sett.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.