Behöver göra en massa hål i en petflaska och undrar om man kan använda lödkolven till det? Har för mig att jag läst någonstans att spetsen av lödkolven kan ta skada av att värma plast?
 
Jag tror du kan glömma spetsen efter den övningen. Spetsen fungerar för lödningen bara om den kan vätas av lödtennet och det kommer nog att försämras av förkolnad plast.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Ja, du kommer fördärva lödkolven

Bättre att värma en spik eller nåt över öppen låga.
 
Vad har du för lödkolv? Är du inte så jätte rädd om den så är det ju bara skrapa rent den
 
Lödkolven är ny. Kan man sätta dit något annat istället för lödspetsen? Typ en spik?
Det är så många hål, vill hitta ett snabbare sätt än att värma en spik över eld.
 
Kanske köpa en ny spets vid behov?
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Det brukar ju gå att byta spetsen på lödkolven för några tior. Hela lödkolven blir inte fördärvad av lite plast.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det är en Parkside lödkolv med gängad lödspets. Vet inte om man kan köpa en sån spets i Stockholm?
 
Plasten kan gå att skrapa bort eller så fräter den sönder ytan på lödspetsen. :oops: Done that…
Det finns rengöringsprylar men har man frätt sönder en pläterad Weller spets så är den ”körd”.
Är det en ren kopparspets är det bara att fila den ren igen och förtenna den igen.

Petflaskeplasten borde inte vara frätande. Det är väl bara kolväten i PE plast, medan PVC kabelisolering blir frätande vid upphettning, eller rent av giftig vid brand. (Därav övergången från FK till FQ).
 
Eller köpa en ny på Lidl nästa gång de har dem... Billigare än att köpa en spets.
 
Varför inte ett litet borr i en skruvdragare?
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Man behöver inte överdriva heller............ts kanske inte har för vana att byta processorer i smartphones och liknande ? Min mellanstora lödpenna har då överlevt det mesta och den har smält plast och gud vet allt och jag putsar rent den bara när jag löder.
 
Müssli Müssli skrev:
Varför inte ett litet borr i en skruvdragare?
Har provat, blir "taggiga" hål, behöver släta hål utan taggar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man behöver inte överdriva heller............ts kanske inte har för vana att byta processorer i smartphones och liknande ? Min mellanstora lödpenna har då överlevt det mesta och den har smält plast och gud vet allt och jag putsar rent den bara när jag löder.
Hur får du bort plasten?
 
R Ronny Rydström skrev:
Hur får du bort plasten?
Drar väl av det med trasa när spetsen är varm. Annars brukar det inte fastna så hårt om det svalnar heller. Det är väl bara prova? Skiter det sig så får du väl köpa en ny spets när du är klar med plasten då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.