Huset är en reverterad fasad med vassmatta och nät med äkta kalkputs från 1938.

Tillsaken hör det att fasaden putsades om 2013 med stänkputs. Innan den putsades om hade jag inga sprickor i norrsidan där jag har problem med nu. Efter några år så fick jag en lodrätt spricka som ligger nära hörnet på fasaden. Påpekade detta för byggaren som tillbaka lagade sprickan men utan ny stänkputs.
Så fick det vara i 3 år och nu så ser jag på nytt att den nya sprickan fortsätter från den gamla lodrätta lagningen (utan stänkputs) och uppåt (lodrätt).
Tänkte om jag kunde få hjälp med varför det spricker nära hörnan (lodrätt) och fortsätter att spricka och vad kan man göra åt det. Kan det vara så att det måste hörnan måste knackas ned där det spricker och hela vägen uppåt till tak? För att därefter kontrollera vassmatta och näta.
Om man måste näta skall man gå runt hörnan för att näta eller räcker det med fram till hörnan och sedan näta hela vägen upp till tak?
Har färglagt sprickan i fasaden annars så syns den inte på bild och den spricker på nytt i den bruna lodrätta lagningen.
 
  • Bild på en husfasad med en tydlig lodrätt spricka nära hörnet, något färgmarkerad för synlighet mot den stänkputslade ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Allting spricker, speciellt puts från 1938.
Men att det är sprickor i fasaden är egentligen bara en estetisk fråga, inget att egentligen bry sig om.
Så länge putsen inte är så dålig att den rasar i huvudet på någon.
Reviterat (vassmatta) har nästan alla trävillor.
All puts måste huggas ner om det är orginal från 38, går inte att renovera.
Puts brukar ha en livslängd på 60-100 år beroende på husägaren.
Lev med sprickorna tills ni känner att ni har råd/vilja med nyputs av fasaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.