Vi har spikat bottenbräda (145) och nu ändrat oss om foder, vi vill ha bredare än vi tänkte från början. Väljer vi nu bredare foder så får det konsekvensen att lockläkten inte kommer att gå att fästa i spikläkten de sista 250 mm. Hur gör vi nu? Går det att fästa läkten på nåt annat sätt den sista biten?
 
Sneslå den in i 145an? Alt lägga i en bit bakom
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Sneslå i 145:an är en variant jag funderat på, men är lite tveksam till, tror inte det blir så snyggt, men det är ett alternativ. Jag är annars inne på om det finns nåt bleck att montera på läkten som jag sen trär in under fodret, eller att kan kan kila in nåt ankare mellan bottenbrädorna, det är ca 2-8 mm mellan.
 
ett annat tips som inte har med frågan att göra, är att sätta en tex 22x70 liggandes ovanför lockläckten. som målas i samma färg som väggen.
 
  • Gilla
68carlsson
  • Laddar…
Det har vi gjort där vägg möter taksprång, det gör väl alla? Fast det har som sagt inte med problemet att göra. Frågan är hur man löser infästningen där läkten möter foder?
 
  • Gilla
Addehj
  • Laddar…
Spikar med 2 ½ tums spik lite snett in i panelen. Funkar utmärkt och kommer sitta lika bra.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
"Spikar med 2 ½ tums spik lite snett in i panelen. Funkar utmärkt och kommer sitta lika bra."

Det lutar åt det. Fast finns verkligen ingen annan lösning, typ bleck eller ankare?
 
Det är bara att förskjuta lockläckten i sidled 5-10mm och sedan inte dra i spiken centrerat på lockläckten så drar du den i en av panelbrädorne så blir det bra.
Du kan inte med ögat efter målning se att avstånden skiljer på de lockläkt med annat avstånd, dvs de två i vardera kant på fönster/dörr där foder börjar respektive slutar. Det blir skuggor från takfot, foder och lockläkt som hjälper till att dölja skillnader.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Om det bara är 250 mm så är frågan om du ens behöver fästa fast den i änden? Hur långt från änden hamnar nästa spik? Man vill ju ändå inte spika närmare än 100 mm från änden, speciellt inte i det här fallet där jag antar att du även ska ha en plåt ovanpå fönsterfodret så släpper du ju upp lockläkten ett par cm på plåten för att undvika vattenuppsugning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
"Det är bara att förskjuta lockläckten i sidled 5-10mm och sedan inte dra i spiken centrerat på lockläckten så drar du den i en av panelbrädorne så blir det bra.
Du kan inte med ögat efter målning se att avstånden skiljer på de lockläkt med annat avstånd, dvs de två i vardera kant på fönster/dörr där foder börjar respektive slutar. Det blir skuggor från takfot, foder och lockläkt som hjälper till att dölja skillnader."

Låter som en bra idé, var först inne på att skråspika i änden, men detta blir nog bättre.
 
"Om det bara är 250 mm så är frågan om du ens behöver fästa fast den i änden? Hur långt från änden hamnar nästa spik? Man vill ju ändå inte spika närmare än 100 mm från änden, speciellt inte i det här fallet där jag antar att du även ska ha en plåt ovanpå fönsterfodret så släpper du ju upp lockläkten ett par cm på plåten för att undvika vattenuppsugning."

250 mm är inte så långt så du har nog rätt, känns bara lite knepigt att inte sätta fast ordentligt hela vägen. ANg plåten så stämmer det du skriver ovanför fönstret, under blir det dock annorlunda.
 
Och drar du lockläckten i spikläkten med 4" så sitter det riktigt bra.
Du kan ju testa, ta en bit och dra fast med 4" i spikläkten och prova sedan hur mycket den sviktar där den ska ansluta mot foder.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Jag hade plockat bort bottenbrädorna under/över fönstret och skruvat ett par tre skikreglar till enbart för locken, om jag inte orkat det hade jag skråskruvat med typ 44mm trallskruv in i bottenbrädorna närmast fönstret (skulle det spricka när det torkar sen är det inte världens projekt att byta någon bräda).

En annan sak att tänka på är att välja foder som är tjockare än lockläkten (t.ex. 28mm) så liksom sticker dom ut över kanten och skyddar mot vatten på lockets ändträt och ser finare ut.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag drog dit läkten med 4-tum som tänkt och överst en lite mindre spik på sniskan i förborrat hål, blev kanon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.