Var hittar jag ett lock av den här typen Jag har sökt på nätet men inte hittat just denna modell. Har du tips var jag ska söka eller sitter du kanske och ruvar på ett lock som du inte behöver så köper jag det gärna!
Tack på förhand!
/Roland
 
  • En äldre vit vägguttag med brutet lock och synliga skruvar på en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsvårdsbutik, Loppis eller Second Hand-butik.
 
Tack för tipsen men jag har sökt på den typen av ställen i flera år utan att hitta något.
 
Grunda brunnar och inget petskydd. Byt mot säkrare grejer. Eller, om det bara är utseendet du är ute efter, koppla i alla fall ur det.

I en grund uttagsbrunn så finns det möjlighet att stiften på kontakten har blivit späningsförande innan de är så långt intryckta att det inte går att nå åt dom längre. Dessutom så kommer en person som råkar komma åt stiften i detta läge att sitta mellan fas och nolla, vilket är ett fel som inte en jordfelsbrytare skyddar mot.

Att petskydd saknas innebär att det går att stoppa in valfritt, avlångt föremål i bara ett hål. I ett petskyddat uttag måste två saker stoppas in samtidigt.

Uttag utan petskydd måste idag endera monteras på minst 170cm höjd eller skyddas på annat vis såsom lås, förregling eller liknande. Och alla uttag idag är konstruerade så att det inte går att komma åt stiften efter att de fått kontakt med spänningsförande delar.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Själva funktionen, uttag med brytare, har jag ju sett i nån annan tråd här nyligen, så det går ju att köpa ...
 
PNO PNO skrev:
Grunda brunnar och inget petskydd. Byt mot säkrare grejer. Eller, om det bara är utseendet du är ute efter, koppla i alla fall ur det.
Det där lät allvarligt, antar att det bör bytas till runt lock som vi har i övriga rum och koppla bort strömuttaget.
Tack för den ingående upplysningen!
 
Om du med runt lock menar ett doslock, så skall ett sådant sitta med skruvar, eller på annat sätt bara kunna öppnas med verktyg om det sitter på en åtkomlig höjd.

Har för mig att en annan medlem här ville ha tag i en ersättare för den typen av uttag med strömbrytare. Tror inte att det finns i Sverige idag. Dock standard i en del andra länder. Det finns ju brytare på vissa grenuttag, som:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...rlangare-forgrenare/grenproppar/uttag-006201/
 
Köp ett nytt uttag istället, då får du som sagt petskydd och djupare brunnar, betydligt högre säkerhet mot elchock.
 
H hempularen skrev:
Det finns ju brytare på vissa grenuttag, som:
[länk]
Brytaren på mitt uttag tänder/släcker taklampan, eluttaget fungerar hela tiden som vilket eluttag som helst.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Det blir nog väldigt svårt att hitta den sorten då de var ovanliga även på den tiden då den modellen fanns till försäljning.
 
Methane Methane skrev:
Du kan kanske hitta ett nytt uttag som är säkert med samma funktion? Har du provat i elkontakternas förlovade land Tyskland? Till exempel [länk]
Om du inte behöver uttaget, byt till en vanlig väggströmbrytare.
Hållar med om att det ser säkrare ut, men om inte min bristande tyska lurar mig är det inte samma funktion på det där.
Det tyska uttagets brytare styr väl uttaget?
TS brytare styr ju en taklampa.
 
Jag har sett samma funktion i flera tyska hotellrum. Letat efter ljusknappen och till sist hittat den på ett uttag på väggen innanför dörren där ljusknappen borde suttit,
Vet inte om just denna kontakt löser TS:s problem, men i specen står att brytaren är en "Weschselschalter" och det är vad vi brukar kalla en trappomkopplare. Jag inbillar mig att det innebär att anslutningarna är åtkomliga och kan användas fritt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Rent spontant tycker jag det inte känns bra att ha en liten strömbrytare i direkt anslutning till eluttaget. Fuktiga fingrar som far över brytaren och så sitter det en defekt stickkontakt i det icke petskyddade uttaget.
Jag hade personligen plockat bort denna föråldrade kontakt/brytare.
 
Methane Methane skrev:
Du kan kanske hitta ett nytt uttag som är säkert med samma funktion? Har du provat i elkontakternas förlovade land Tyskland? Till exempel [länk]
Om du inte behöver uttaget, byt till en vanlig väggströmbrytare.
TS vill ju ha ett nytt lock och inte montera en ny apparat. Då gäller väl elregler från tiden för första installationen.
Gällande Busch-Jäger- uttaget med strömbrytare så står det i Q&A-delen att strömbrytaren kan kopplas mot uttaget eller mot extern förbrukare och då får uttaget spänning hela tiden. Valfritt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.