Hej!

Förbättrar fn vår uppfart för bil. Precis vid infarten har vi vårt borrhål för bergvärme. Tog ett steg över borrhålet häromdagen och sjönk ned 1dm. Grävde därför upp runtom och ser att plastlocket som ligger över borrhålet lossnat och blivit skevt. Får inte tillbaka det då plasten "slagit sig". Konstruktionen är minst sagt riktigt plastig och känns klen trots att jag vid installationen förklarat att området används som uppfart för bil.

Min fråga: Kan jag byta ut plasthelvetet och istället lägga en rejäl stenplatta över? Kanske dra en presenning runt sen också? Ska nämligen sedan lägga på stenkross och sedan gårdsgrus (blir kanske bara 10 cm totalt just där dock).

Har ni några pålitliga ideer om hur det kan lösas, är jag oerhört tacksam. Får ett lass med 10-ton grus imorgon, så behöver tänka snabbt...:)

/
 
  • Uppgrävd uppfart med synligt borrhål för bergvärme och skevt plastlock omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Eh, varför är det hål i locket om det är bergvärmen?

Förutom det ser jag inga hinder för att bara lägga på en trädgårdsplatta 40x40 cm och vara nöjd med det.
 
tommib tommib skrev:
Eh, varför är det hål i locket om det är bergvärmen?
Bra fråga!

Instämmer dock med förslaget.
En betongplatta 420x420x60 mm kostar 31 kr.
Men lägg den i den nya markytan så den syns (ifall ni måste meka med slangarna).
 
Det där locket är inte ett lock över själva borrhålet utan ett täcklock över brunnstoppen med slangarna under.
 
tommib
Ok. Men jag förstår fortfarande inte varför det är hål i det.

Apropå presenning så ser jag inget behov av det (förutom de mystiska hålen). Lägg dig plattan och packa grus runt. Den kommer inte flytta sig någonstans om gruset är rimligt dränerat (och troligen inte ens om det inte är det).
 
Stort Tack! Det är inte hål rakt igenom utan bara "ploppar".

Men helt enkelt en rejäl platta ovanpå då. Tack igen!!
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det där locket är inte ett lock över själva borrhålet utan ett täcklock över brunnstoppen med slangarna under.[/QUOTE
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det där locket är inte ett lock över själva borrhålet utan ett täcklock över brunnstoppen med slangarna under.

Så det är ett till hål nånstans...? :)

Är slangarna ömtåliga? Varför fyller man bara inte igen skiten..?
 
tommib
Ett tillägg kanske är lämpligt att göra och det är att du behöver vara säker på att brunnstoppen är körbar om du håller på och anlägger en parkeringsplats. Annars kan det snabbt bli tråkigt.
 
Tommi; Hur menar du körbar?
 
E erik_m_a skrev:
Tommi; Hur menar du körbar?
Själva brunnen ligger ca 2dm ned i ett stående plaströr typ detta

https://www.rinkabyror.se/artikel/rorstomme-455-400/

Betongplattan får vila på rörets kanter tänkte jag, men det kanske inte håller...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.