Jag funderade lite löst på att bygga ett växthus.
Och kom att tänka på att en LLVP till det vore kanske inte så tokigt.

Den kan då:
* värma när det behövs.
* kyla när det behövs.
* avfukta när det behövs.

Eller är det något jag inte tänker på som gör det till en tvivelaktig ide?

Vet någon förresten om man kommer åt protokollen till LLVP? Dom verkar kunna styras över WiFi.
Ifall man vill ha en mer automatisk styrning med t ex HomeAssistant.
 
wildeside
D daVinci skrev:
Eller är det något jag inte tänker på som gör det till en tvivelaktig ide?
Elförbrukningen
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ett växthus är per definition ett slukhål när det gäller pengar ändå 😉.

Nackdelen jag spontant kan komma på är att den blåser runt luften en del och hur växterna gillar det?
 
Ett växthus är ju oisolerat så det drar som sagt massor med energi att försöka värma upp eller kyla ner. LLVP kör kyla när det avfuktar så det passar i tropikerna. I Sverige brukar man öppna takluckor i växthuset när det blir för varmt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det räcker sällan att bara öppna takluckorna.
Till exempel tomater slutar växa när det är över 28 grader varmt. Nedan dagens temperaturkurva från vårt växthus med automatiska luckor. Planen är att få dit någon form av aktiv ventilation.

Temperaturkurva för växthus visar variationer över dygnet med toppar över 28 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmningen handlar ju antagligen bara om att förlänga säsongen vilket inte torde bli överkomlig elförbrukning.
 
Du måste väl använda värmen "inomhus" för att avfrosta utedelen vid lägre temperaturer. I ett växthus lär du ju inte ha så mycket värmebuffert att ta av.

/Höghus
 
wildeside wildeside skrev:
Elförbrukningen
Tänkte mig att en LLVP tvärtom skulle leda till lägre än direktverkande el.

mexitegel mexitegel skrev:
Nackdelen jag spontant kan komma på är att den blåser runt luften en del och hur växterna gillar det?
Nja, innedelen blåser ganska så försynt. Lär bli mindre drag än i naturen. På så vis kan en LLVP ta växthuset närmare naturen.

J Josth skrev:
Ett växthus är ju oisolerat så det drar som sagt massor med energi att försöka värma upp eller kyla ner. LLVP kör kyla när det avfuktar så det passar i tropikerna.
Ja, att det drar några kWh har jag ju räknat med.

Eller var din tanke kanske att jag borde ha två LLVP, eller tre?

Det är ju bra att veta när man beställer. Kanske går att få rabatt på installationen om det är tre.
mexitegel mexitegel skrev:
Det räcker sällan att bara öppna takluckorna.
Till exempel tomater slutar växa när det är över 28 grader varmt.
Japp. Har jag egna erfarenheter av. Provade på lite hydrofånisk odling förra sommaren. Anläggningen stod i ett söderfönster. Fick hela 2 tomater. Förstod inte vad som var fel då. Men lärde mig senare att dom helst inte vill mer än 24. Och där dom stod var det 29-30. (Blir varmt på övervåningen). Och det var med 2 portabla AC som gick under dagen.


mexitegel mexitegel skrev:
Uppvärmningen handlar ju antagligen bara om att förlänga säsongen vilket inte torde bli överkomlig elförbrukning.
Helt riktigt. Tänkte mig möjligen att kunna säkra plusgrader de kallaste månaderna.

Går kanske lägga någon presenning över växthuset över vintern?
Borde hjälpa till lite.

Höghus Höghus skrev:
Du måste väl använda värmen "inomhus" för att avfrosta utedelen vid lägre temperaturer. I ett växthus lär du ju inte ha så mycket värmebuffert att ta av.
Japp. Så är det. Och fungerar inte det de kallaste månaderna så får man skippa uppvärmningen då.
 
Såg att enkelglas kan ha ett U-värde på ca 5,4. Det betyder att om man har ett växthus som är 2 m brett, 5 m långt och 2,5 högt så behövs det mer än 3600 W värme för att värma upp det från +5 °C ute till +20 °C inne i växthuset. Vid +5 °C ute bör det flesta av dagens luftvärmepumpar klara det.
 
wildeside
D daVinci skrev:
Tänkte mig att en LLVP tvärtom skulle leda till lägre än direktverkande el.
Ja det blir lägre elförbrukning LLVP.
Hur man än vrider o vänder på det så blir grönsakerna man kan odla i ett eget växthus inte billiga, så det är väl bara att elda på.
 
J Josth skrev:
Såg att enkelglas kan ha ett U-värde på ca 5,4. Det betyder att om man har ett växthus som är 2 m brett, 5 m långt och 2,5 högt så behövs det mer än 3600 W värme för att värma upp det från +5 °C ute till +20 °C inne i växthuset. Vid +5 °C ute bör det flesta av dagens luftvärmepumpar klara det.
Jag tänkte i så fall bygga ett växthus mot husväggen. Så man får väl dra ned detta till kanske 2600W. Iom att en kall vägg försvinner. Sedan ser jag att iaf någon polykarbonatplast (för växthus) hade U-värde på 1.8. Skulle man bygga med det så kommer man ned ytterligare. En uppskattning var att man kanske skulle ligga med ca 5 kr per dygn i höjd elräkning. (När man vill lyfta temperaturen med 15 grader. Ser väl ut som det kommer räcka med en VP. Iaf för mina behov).

Säger vi 11k för LLVP och avskriven på 10 år så blir det 1100/år.
Säger vi 25k för växthus och avskriven på 20 år så blir det 1250/år.
Och så kanske el till VP då för 900 per år.
Då hamnar vi på 3250 per år eller 271 kr/månad.

För min det ser jag väl inget skäl att backa pga 271 kr/månad.

wildeside wildeside skrev:
Ja det blir lägre elförbrukning LLVP.
Hur man än vrider o vänder på det så blir grönsakerna man kan odla i ett eget växthus inte billiga, så det är väl bara att elda på.
Det är väl riktigt. Jag tänkte mig att detta mer skulle hamna på nöjeskontot än vara ett lönsamt företag.
 
Totte_S
Finns ju enklare isolerplast/ bubbelplast som man kan använda i växtus på för- och eftersäsong
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
För att jämna ut temp över dygnet under vår/höst så brukar ju endel ha en tunna med vatten eller liknande i växthuset. Det förlänger säkert endel, utan att behöva tillsätta energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.