Hej,
Har LLVP som värmer nedervåningen men tycker det blir lite kallt i ett av rummen på vintern.

Riktigt kalla dagar går temperaturen ner till ca 17c vid golvet.

Detta rum har inget element idag och skulle vilja med ett få det till att temperaturen lyckas hålla minst 20-21c vid golvet istället

Men jag är lite kluven till vilken effekt på element jag behöver. LLVP'n är ju den primära värmekällan så jag kan inte använda de beräkningar som finns på nätet då de inte räknar med någon annan värmekälla än direktverkande el.

Jag vill ha så låg effekt som möjligt för att inte belasta faserna mer än nödvändigt då jag har avsäkrat 16a

Rummet är ca 25m2 stort och jag har 400v i dosa där element suttit innan vi flyttade in som jag tänker placera det nya. Dosan sitter vid 2st fönster bredvid varandra (ca 2,2m brett)

Hittat några Gnosjö 138cm element som jag tror skulle passa rätt bra estetiskt. Räcker tex en 400w? Eller behöver jag upp till 800w?
 
LLVP är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara elpanna eller direktverkande elradiatorer. Värmeeffekten på en LLVP sjunker med utetemperaturen och till slut kanske den inte orkar alls om man bor där det blir riktigt kallt. En LLVP kan även haverera totalt efter ett antal år. Då behöver man värme från annan källa om det inte är sommar.

Ofta när man dimensionerar elradiatorer säger man 70 W/m2 om det inte finns något bättre att gå på. För 25 m2 skulle det alltså bli 1750 W. Förslagsvis fördelat på 2-3 radiatorer beroende på vad man kan hitta.
 
Det stämmer rätt väl för hus med -70-t - -80-t std på isolering, dvs 10 - 15 cm.
Sedan beror det också lite på ventilation/drag och vem/vilka som bor i huset och deras beteende.
Stängda dörrar är naturligtvis också omöjligt om LLVPn ska kunna ge ngn värme.
 
J Josth skrev:
LLVP är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem som t.ex. kan vara elpanna eller direktverkande elradiatorer. Värmeeffekten på en LLVP sjunker med utetemperaturen och till slut kanske den inte orkar alls om man bor där det blir riktigt kallt. En LLVP kan även haverera totalt efter ett antal år. Då behöver man värme från annan källa om det inte är sommar.

Ofta när man dimensionerar elradiatorer säger man 70 W/m2 om det inte finns något bättre att gå på. För 25 m2 skulle det alltså bli 1750 W. Förslagsvis fördelat på 2-3 radiatorer beroende på vad man kan hitta.
Jo, precis. Därför jag vill sätta upp ett element igen. Men vi har braskamin i samma rum så jag behöver inte dimensionera element utifrån någon redundans ifall LLVP går sönder - då kan jag elda istället bara.

Jag vill ha så lite belastning på mina faser som möjligt, men ändå få upp temperaturen i detta rum 3-4c.

Hur mycket effekt behöver jag? 😊
 
K kungcoopa skrev:
Jo, precis. Därför jag vill sätta upp ett element igen. Men vi har braskamin i samma rum så jag behöver inte dimensionera element utifrån någon redundans ifall LLVP går sönder - då kan jag elda istället bara.

Jag vill ha så lite belastning på mina faser som möjligt, men ändå få upp temperaturen i detta rum 3-4c.

Hur mycket effekt behöver jag? 😊
har du kalla golv kanske det är bättre med en fläktkonvektor
köp en elfläkt och testa en el-björn på 2kw den har termostat så su inte eldar för kråkorna
 
returen returen skrev:
har du kalla golv kanske det är bättre med en fläktkonvektor
köp en elfläkt och testa en el-björn på 2kw den har termostat så su inte eldar för kråkorna
Hela rummet blir ju kallt, men kallast är det på golvet såklart. Menar du som en permanent lösning? Jag vill inte ha en fläkt och definitivt inte något som förbrukar 2kW då jag kommer blåsa mina huvudsäkringar då 😊
 
K kungcoopa skrev:
Hela rummet blir ju kallt, men kallast är det på golvet såklart. Menar du som en permanent lösning? Jag vill inte ha en fläkt och definitivt inte något som förbrukar 2kW då jag kommer blåsa mina huvudsäkringar då 😊
okay du vet inte vad jag pratar om.
och definitivt inte vad 2kW är eller en termostat är eller en elbjörn för den delen
dessutom har du grav läsförståelse , jag skrev testa!
men du har uppenbart bestämt dig för att inte ha fläkt av någon outgrundlig anledning
lycka till i framtiden
 
Man behöver mer information för att säkert räkna ut detta men men 400 watt skulle jag säga kan ge 3-4 grader i rummet i ett måttligt isolerat hus.
 
returen returen skrev:
okay du vet inte vad jag pratar om.
och definitivt inte vad 2kW är eller en termostat är eller en elbjörn för den delen
dessutom har du grav läsförståelse , jag skrev testa!
men du har uppenbart bestämt dig för att inte ha fläkt av någon outgrundlig anledning
lycka till i framtiden
Oj! Någon har vaknat på fel sida idag 😂
Gå och lägg dig och vila en stund till innan du går in på forumet igen 👍
 
K kungcoopa skrev:
Oj! Någon har vaknat på fel sida idag 😂
Gå och lägg dig och vila en stund till innan du går in på forumet igen 👍
håll dig till ämnet så går det bättre
 
K kungcoopa skrev:
Hittat några Gnosjö 138cm element som jag tror skulle passa rätt bra estetiskt. Räcker tex en 400w? Eller behöver jag upp till 800w?
Mätarsäkringarna som är av typen smältsäkringar håller för ganska mycket överlast under flera timmar. Därför behöver man inte vara särskilt orolig om man väljer ett 800 W element istället för ett 400 W. Det kraftigare elementet kommer bara att vara inkopplat i ganska korta cykler hälften så länge som det svagare elementet och nettobelastning på mätarsäkringarna blir i princip lika stor om man tar ut lika mycket värme i båda fallen.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.