Hej forumet,

Försöker förstå det här med llvp. Kollar man specen på en llvp så kan en normal förbrukning för värme ligga på runt 3,6kwh. Hur kan det klassas som energibesparing? Om min flvp jobbar på 3,6kwh så kommer den producera väldigt mycket värme... Nu snittar flvp runt 900w och det är bra mycket lägre än 3600w... får ej ihop det.
 
Vad försöker du ens säga? Vad menar du med "förbruknkng för värme på runt 3,6kw". Du verkar inte förstå siffrorna du läser. Vanligt hos en luftluft är att den maximalt drar strax under 10A 230v vilket är ungefär 2kw. Vid det effektuttaget ger den vanligtvis ungefär 5 till 7kw värme.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
Du verkar läsa lite slarvigt tror jag. Llvp du länkar till ger min 0,9 kW och max 7,1 kW värme. Siffran du anger är för kyla.
Pumpen anges ha ett SCOP på 4-ish vilket innebär att 1 kW in ger ca 4kW värme. Dock oftast lägre SCOP ju kallare det är. Svårt att säga exakt vad pumpen förbrukar vid 0 grader ute då det beror på vilken temp du önskar, ytan som ska värmas upp och hur välisolerat det är.
 
R Rillehouse skrev:
Jag är ute efter att förstå hur mycket en llvp drar per timme när det är 0 grader ute. Kollar man specen på tex denna så står det 3,6kwh för normal användning

[länk]
Alltså ursäkta men hur sjutton läser du? Tror du får gå igenom någon liten guide om hur luftvärmepumpar fungerar och hur man tolkar siffrorna innan du ger dig på att försöka förstå produktspecifikationerna.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.