Hej !

Va idag på besök hos LKB för att få mig en inblick i deras pefab-produkter lättklinker och hur de skulle lämpa sig vid byggnation av mitt nya stenhus i fjällen.

LKB markandsförde väldigt väl deras Termogrund bestående av prefab-bjälklag (U-profil) som läggs på plats på en form av grundmur. I deras koncept ingår även en golvvärmeanläggning baserad på att via ett varmavattenförsörjt värmevxl.aggregat blåsa tempererad luft i kanaler under husgrunden.

Enligt LKB är golvvärmen lika effektiv men hälften så dyr i mtrl.kostnad jmf. med vattenburen samt betydligt enklare att installera.
Jag står ännu inte i det projektläget att mina arkitektritningar är klara så att jag kan begära in offerter på vägg och golvsystem - dvs. kan ännu inte bilda mig en uppfattning om kvm.kostnad så när som på de säger att grunden landar på mindre än 1000 sek/kvm.

Väggsystemen är uppbyggda av 100 mm lekabetong (4mm kulor blandat med betong) på insidan blocket, 190 mm cellplastkärna och 60 mm betong/leca utsida -denna isoleringen skall räcka enligt deras beräkningar - oavsett fjällklimat.
Systemen levereras i 6m-längder och fogas samman med lim och mjukfog mot ut- och insida. Väggarna leveras släta eller med borstad yta så de skall inte putsas på varken in eller utsida. Skarvarna på insidan spacklas igen med gipsbruk eller sandspackel. Enkel, lite moment för färdigställande och konkurrenskraftigt LKB själva.

Och nu till frågorna - söker erfarenheter från Er andra som har använt eller tänkt använda deras produkter. Bra eller dåligt, billigt eller dyrt, hållbart eller inte ?

Andra alternativ är också välkomna nu när man jagar både kostnad, kvalitet och funktion då jag skall stå för mkt. av arbetet själv.

Funderar idag på alternativ som att mura med lösa stenar typ Ytong, använda mig av prefab-system för vägg och golv, gjuta platta själv och mura lös sten eller sätta prefabväggar.

Tacksam för alla svar jag kan få !

/John M
 
Snailman
Tack Snailman för det absolut bästa trådtipset hittills !

Känner du till mer bra trådar som diskuterar bra samarbetspartners i Polen för arbetskraft och mtrl. samt transport till Sverige så är jag tacksam.

/John M

-----------------------

Snailman skrev:
Om du jagar kostnader, så ska du nog jämföra med att köpa block motsvarande Ytongs från polen, finns trådar på forumet om det, med priser på blocken och frakten, har för mig det var omkring halva priset jämfört med de svenska leverantörerna.

Är nog denna tråden jag tänkte på: [länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.