Byggde uterum i våras, la ner golvvärme slinga i betongen och har nu två rör som jag funderar på att koppla in i en LK golvvärmeväxlare för att slippa oroar mig om det är kallt ute och vattnet skulle frysa.

Dock blir jag inte klok på styrningen, duger det att ta bort den befintliga termostaten på fördelaren och hänga på en LK styrdon enligt länk samt hänga upp en givare/panel i uterummet?

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-styrdon/
 
Min idé i inlägg 1 var att montera styrdonet på den gula plutten i bilden, men om jag tolkar det rätt så skall den istället sitta på den blåa plutten i bilden. Istället borde jag använda ett styrdon monterat på ett rör enligt länken nedan. Är det korrekt uppfattat?

https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarregler-2-vags-24v-no/

Schematisk illustration av golvvärmesystem med markerade gula och blåa punkter för styrdonsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det ställdonet ska ej placeras där. Ställdonet på rinkabys hemsida är för rumsreglering och ska placeras på fördelare. Framledningsgivare, blå plupp och styrventil termostaten, gul plupp, kan ersättas med en styrenhet med utgivare, egen Framledningsgivare för att reglera vattentemperatur. Dvs samma sak som utomhuskompenserad framledningstemperatur, vilket man oftast redan har på värmekälla. Denna extra styrningen till växlare används T.ex. Om du har konstant framledningstemp från värmekälla. Du är nog ute efter att sätta en rumsgivare för att hålla en viss temperatur i rummet och då behöver du inte blanda in styrning av den ventilen. Det går visserligen att göra men blir onödigt krångligt och dyrt. Sätt ställdon på fördelare istället.
 
F Freddan-70 skrev:
Det ställdonet ska ej placeras där. Ställdonet på rinkabys hemsida är för rumsreglering och ska placeras på fördelare. Framledningsgivare, blå plupp och styrventil termostaten, gul plupp, kan ersättas med en styrenhet med utgivare, egen Framledningsgivare för att reglera vattentemperatur. Dvs samma sak som utomhuskompenserad framledningstemperatur, vilket man oftast redan har på värmekälla. Denna extra styrningen till växlare används T.ex. Om du har konstant framledningstemp från värmekälla. Du är nog ute efter att sätta en rumsgivare för att hålla en viss temperatur i rummet och då behöver du inte blanda in styrning av den ventilen. Det går visserligen att göra men blir onödigt krångligt och dyrt. Sätt ställdon på fördelare istället.
perfekt tack för info! Då vet jag hur jag skall gå tillväga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.