Jag har nyligen installerat nya LK rumstermostater, motorshunter och ny enhet för rätt dyra pengar.

Jag hade trott att om jag ställer rumstermostaten på 19 grader så ska det inte bli varmare än 19 grader.

MEN, nu 24 timmar efter installation så är det 23 grader i rummet och samtliga motorshuntar fortsätter att släppa på mer värme i just detta rummet.

De andra rummen har liknande problem med shuntar som borde stå annorlunda med tanke på att den inställda önskade temperaturen inte är uppfylld.

Dvs när det är för varmt; stryp värmen. Och tvärtom.

Vafaaan är detta??
Svindyra system som inte reagerar i tid, det blir för varmt i några rum och för kallt i några andra.

Ska jag behöva installera enskilda golvgivare mot rumstermostaten för att få detta att fungera?
 
Exakt vilka enheter är det?
Rumstermostat?
Centralenhet?
Ställdon?

Exakt har är det inkopplat?
NO/NC i rumstermostaten?
NO/NC på ställdonet?


Låter som att det är skiftat NO/NC.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Rumstermostater bör normalt bara reglera (strypa flödet) när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning, solinstrålning.

Huvudregleringen bör ske med reglering av framledningstempen.


Golvvärme är ett ganska trögt system, så har man betydligt högre framledningstemperatur än vad som behövs så är risken stor att det blir relativt stora temperatursvängningar i rumstemperaturen.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilka enheter är det?
Rumstermostat?
Centralenhet?
Ställdon?

Exakt har är det inkopplat?
NO/NC i rumstermostaten?
NO/NC på ställdonet?


Låter som att det är skiftat NO/NC.
LK Rumstermostat W ICS.2
LK Mottagarenhet 8 ICS.2 (NO)
LK Ställdon (NC)

Mottagarenheten är ändrad till NC enligt instruktionsboken.
Rumstermostaterna kommunicerar med mottagarenheten så någon NC/NO inställning på rumstermostaterna finns inte.
 
Kan vara för stort flöde genom slingorna, tumregel mellan ut och retur ca 4 - 5 C , du får mäta hur det är. Ju mindre diff, ju mer flöde än behov är det. Är lite bökigt och kan ta lite tid att mäta. Börja där och kom tillbaka
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan vara för stort flöde genom slingorna, tumregel mellan ut och retur ca 4 - 5 C , du får mäta hur det är. Ju mindre diff, ju mer flöde än behov är det. Är lite bökigt och kan ta lite tid att mäta. Börja där och kom tillbaka
Jag känner att systemet inte riktigt håller vad det lovar.

Enkelt förklarat: om jag ställer in önskad temperatur på 19 grader, samtidigt som det är 23 grader i rummet så borde rumstermostaten ”tala om för” shuntarna att strypa flödet.
Så är inte fallet, shuntarna släpper lik förbannat på mer värme, jag ser ju att de är öppna.

Även om jag toksänker till 12 grader så verkar det ändå inte hända nåt med strypningen.
Piss.
 
Ett foto på din centralenhet och frontlocket av, det brukar vara dioder som visar om något termodon är aktiverat. Vad händer om du ställer om en termostat till noll
 
H hackatall skrev:
Jag känner att systemet inte riktigt håller vad det lovar.

Enkelt förklarat: om jag ställer in önskad temperatur på 19 grader, samtidigt som det är 23 grader i rummet så borde rumstermostaten ”tala om för” shuntarna att strypa flödet.
Så är inte fallet, shuntarna släpper lik förbannat på mer värme, jag ser ju att de är öppna.

Även om jag toksänker till 12 grader så verkar det ändå inte hända nåt med strypningen.
Piss.
Låter ju som NO/NC problem.
Om du istället höjer temperaturen på termostaten till över rumstemp, vad händer då ?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett foto på din centralenhet och frontlocket av, det brukar vara dioder som visar om något termodon är aktiverat. Vad händer om du ställer om en termostat till noll
Elektrisk anslagstavla och flera rör med termostatventiler, installationsystem, manometer, säkerhetsvarningsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, några dioder som visar att de är aktiva finns inte.
Men aktiva är de, stänger jag av spänningen till kontrollenheten så sluter de sig ganska fort.
Det är en ventil som jag vet är lite galen (nr 2 från vänster)
 
Så här ser det ut när det lyser.
Elektriskt styrsystem med terminaler, kablar och indikatorlampor. Varning för högspänning. Industriell inramning.
 
Vad händer om du vrider upp rumstermostaterna på max?
 
D Dilato skrev:
Så här ser det ut när det lyser.
[bild]
Skumt, det står ingenstans i instruktionsboken att de ska lysa när ställdonen aktiveras.
 
H hackatall skrev:
Skumt, det står ingenstans i instruktionsboken att de ska lysa när ställdonen aktiveras.
Är du säker på att dina rumstermostater är parade med styrenheten?
 
D Dilato skrev:
Är du säker på att dina rumstermostater är parade med styrenheten?
Japp, allt enligt instruktionsboken.
Nr 1-7 står på de olika displayerna.
 
H hackatall skrev:
[bild]
Nä, några dioder som visar att de är aktiva finns inte.
Men aktiva är de, stänger jag av spänningen till kontrollenheten så sluter de sig ganska fort.
Det är en ventil som jag vet är lite galen (nr 2 från vänster)
Med sluter menar du att dom stänger sig?
Om det är så så är det väl fel? Dom skall väl stå öppna utan spänning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.