Vi har ett golvvärmesystem från LK. Körde första vintern helt manuellt för att få en känsla för hur det funkar och vad vi behöver för reglering. Det gick bra förutom att jag var tvungen att gå in och vrida på styrventilen hela tiden. Har inget behov av att styra varje rum individuellt (kompakt och ganska öppet hus med få dörrar), så jag är helt enkelt ute efter någon grej som sköter vridandet åt mig.. Baserat på ute- och innetemperatur.

Har klickat runt på LKs hemsida och hittat LK Styr v.3. Är det rätt produkt för mig? Blir inte riktigt klok på alla olika grejer och funktioner..
 
#lk
Langa upp en bild på fördelaren så kan vi tipsa om något
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Langa upp en bild på fördelaren så kan vi tipsa om något
Så här ser det ut.. Kan passa på att fråga en annan grej. Det blev rätt skitigt i siktglasen där man ställer flödet i fördelaren. Vet inte om det kommer från ytrost inne i acktanken eller vad det kan vara? Är det något att oroa sig över? Skall man försöka skölja rent systemet eller sätta nått filter eller bara låta det vara?

Värmefördelare för golvuppvärmning med justerbart flöde och synligt siktglas i en vit skåpmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystemets fördelare med siktglas och flödesmätare monterad på en trävägg, bredvid en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bildas magnetit i värmevattnet från järn i systemet men det avtar i takt med att syret försvinner från vattnet och det blir "dött" vatten i systemet. Man kan låta det vara som det är men det går också att sätta in magnetitfilter. Man bör inte hålla på att fylla på systemet ofta och byta värmevatten.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det bildas magnetit i värmevattnet från järn i systemet men det avtar i takt med att syret försvinner från vattnet och det blir "dött" vatten i systemet. Man kan låta det vara som det är men det går också att sätta in magnetitfilter. Man bör inte hålla på att fylla på systemet ofta och byta värmevatten.
Ok, vad bra! Har känt viss oro över det, men då låter jag det bara vara.
 
Nu har jag pratat med LK och (kanske) blivit lite klokare. Det lutar åt att istället köra deras trådlösa ICS.2 rumsreglering. Enligt personen jag pratade med behövs ingen utetemperaturgivare. Jag trodde det var standard på såna här grejer, men det kanske inte är nödvändigt? Någon som har något att säga om detta? :)
 
Att LK säger att du ska styra med deras dyra grejer är förståligt, alla vill tjäna pengar på att sälja dyra tillbehör som har en begränsad bäst före datum funktion. Vad värmer du med.
 
K
Jag har både radiatorer och golvvärme. Vilket jag förmodar att även du har med tanke på shunten?
Min värmepump styr på utetemp, med den har jag möjlighet till två stycken kurvor.

Jag låter kurva 1 styra värmekretsen som går ut från värmepumpen/arbetstanken som tar både raddisar och golvvärme (raddisarna kräver högre värme).
Sen nyttjar jag kurva 2 till att styra hur mycket jag släpper in till shunten med en tempgivare på framledningen till golvvärmen.

Du har samma shunt som jag har, då ersätter man handratten nere till höger (precis till tilloppet) mot motorställdonet som finns i LK styr V3 paketet.

Det gör att jag styr shunten/golvvärmen med utetemp, fast jag låter värmepumpen sköta det åt mig istället för ett extra stand alone system.

I övrigt har jag fasta instrypningar på respektive slinga, som efter lite tweakande gör att jag har en jämn temperatur i alla rum som följer utetempen
 
J jonaserik skrev:
Att LK säger att du ska styra med deras dyra grejer är förståligt, alla vill tjäna pengar på att sälja dyra tillbehör som har en begränsad bäst före datum funktion. Vad värmer du med.
Jo, det är klart att de propsar för sina grejer. Trevlig support har de i alla fall! Finns det billigare alternativ? Vi värmer en acktank med ved.

K KjellTimell skrev:
Jag har både radiatorer och golvvärme. Vilket jag förmodar att även du har med tanke på shunten?
Min värmepump styr på utetemp, med den har jag möjlighet till två stycken kurvor.

Jag låter kurva 1 styra värmekretsen som går ut från värmepumpen/arbetstanken som tar både raddisar och golvvärme (raddisarna kräver högre värme).
Sen nyttjar jag kurva 2 till att styra hur mycket jag släpper in till shunten med en tempgivare på framledningen till golvvärmen.

Du har samma shunt som jag har, då ersätter man handratten nere till höger (precis till tilloppet) mot motorställdonet som finns i LK styr V3 paketet.

Det gör att jag styr shunten/golvvärmen med utetemp, fast jag låter värmepumpen sköta det åt mig istället för ett extra stand alone system.

I övrigt har jag fasta instrypningar på respektive slinga, som efter lite tweakande gör att jag har en jämn temperatur i alla rum som följer utetempen
Nä, jag har bara golvvärme. Ungefär 115 m². Minns inte riktigt varför det blev just den shunten.. Vi värmer acktanken med ved, så för tillfället är det ett helt och hållet ointelligent system. Ingen värmepump som kan styra. Vet du om det finns universalgrejer som kan sköta styrningen mot LKs motorställdon?
 
hobbs hobbs skrev:
Vi värmer en acktank med ved
Och tar ut värmen med shunt från tanken då.
 
J jonaserik skrev:
Och tar ut värmen med shunt från tanken då.
Japp..
 
Då du endast har GV och en shunt som styr ut efter utetempen så behöver du inte någon elektronisk grej för många tusenlappar. Du ställer in din shunt för värme mot utetemp, sen stryper ( ställer in flödet ) på dom slingorna med mätarna så det är en delta ( skillnad på uttemp och retur ) på varje slinga till ca 4 C , kommer att bli lite skruva och ta lite tid, fram i vinter så kan du kolla om det är för varmt i sovrummen och strypa till 1/8 dels varv och vänta 24 tim, kolla igen, när du är nöjd kan du glömma allt vad som har med värme att göra och köpa eller göra något med pengarna som inte lagts ut. Finns det stora fönster mot söder så kan det bli lite varmare där, golvet ökar i värme och den värmen går då till övriga golv huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.