Hej,

Vårt värmesystem kommer successivt att bytas ut till golvvärme. Ett rum i taget allteftersom de renoveras. Ett rum är klart med LK-s 16mm slang i spårade skivor, men nu skall fördelare och shuntgrupp kopplas in så det blir varmt och gott till vintern.

Fördelarskåpet rymmer antingen shuntgrupp + fördelare 5 slingor eller fördelare med 9 slingor men då ingen shuntgrupp. Till övervåningen behövs bara 5 slingor, men när jag börjar renovera källaren behövs 4 slingor till. Större skåp är uteslutet då det inte ryms på den platsen.

På shunten och fördelaren ser de ut att vara gjorda för att skruvas ihop tillsammans. Jag har en gammal elpanna som skall försörja shunten med varmvatten tills vidare eftersom det kommer vara ett blandat system med radiatorer och golvvärme de närmsta åren tills allt är klart.

Helst skulle jag vilja montera shuntgruppen i källaren och mata via rör genom golvet upp till fördelaren med 9 slingor i fördelarskåp. Pannrummet är rakt nedanför platsen där fördelaren kommer sitta så jag kan sätta shuntgruppen ca 1 meter under fördelaren om det är möjligt. Från fördelaren kan jag sedan dra slang till alla rum, även ner i källaren så småningom. Är det lämpligt att göra så, eller måste shuntgrupp sitta ihop med fördelaren i skåpet?

Om jag bara får plats med 5 slingor så måste jag ju ha ytterligare en shunt till källaren sen och det verkar ju onödigt.

Ringde LK-systems men kontoret hade precis stängt för dagen så jag provar här :D
 
Det funkar perfekt. Men varför inte sätta alla fördelarna i källaren också, så slipper du krångla i ett trångt skåp?
 
Krilleman
Kan man sätta fördelaren på samma våning som golvvärmen och dra ner några slingor i källaren gör man det, underlättar med luftningen enormt! Då slipper du kalla slingor i onödan och all spolning för att få ur luften som det medför!

Göra det lätt för dig själv när du kan!
 
Tack för tipsen! Då kör jag med fördelare för 9 slingor i skåpet på övervåningen och shunten i källaren.
Fördelarskåpet hamnar inne i en garderob bredvid murstocken och det är perfekt att utgå därifrån med slingorna eftersom det ligger centralt placerat. Dessutom är det som sagt nästan rakt ovanför pannan.

Finns det förresten proppar att plugga utgångar som man inte behöver på LK-s RF-fördelare? Det lär tyvärr ta ett tag innan jag utnyttjar alla 9 slingor. Har bara sett pluggar till deras gamla variant av fördelare hos rinkaby.
 
krilleman_215 skrev:
Kan man sätta fördelaren på samma våning som golvvärmen och dra ner några slingor i källaren gör man det, underlättar med luftningen enormt! Då slipper du kalla slingor i onödan och all spolning för att få ur luften som det medför!
Det där är en myt som jag jobbar mot, som du kanske märker ;)

Sätter man fördelaren lågt och ser till att man ansluter så att luften inte vill gå ned i matningen så är det bara att trycka ur slingorna med trädgårdsslangen, koppla på matningen och köra. Mycket mindre krångel än dom som försöker trycka ur luften mha cirkpumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.