Hej,

Funderar på vad som är skillnaden på LK's RiR PEX och PAL? Jag ska dra dolda rör i min tvättstuga/toalett och har mer eller mindre bestämt mig för LK's system (Tänkte köpa på Rinkaby och EV butiken) men vill veta vilken av dessa som är lämpligast?
Ser att på Rinkaby verkar det finnas lite mer tillbehör till PAL men det är ju inte direkt avgörande.


En annan fundering är de olika tillämpningarna för väggbockstöd och väggdosa? Vart och tillsammans med vilka kopplingar är det lämpligt att använda dessa två? Misstänker att väggbockstöd tillsammans med väggskena är lämpligt vid t.e.x. fördelaren. Vilken koppling bör man använda här?
Planerar att sätta fördelaren i skåpet under handfatet och funderar på om det är lämpligast att gå upp i golvet eller ut i väggen? Kommer man upp ur golvet blir det mer rakt på fördelaren medans om man böjer ut rören 90 grade ur väggen som sig bör krävs där en till böj in i fördelaren. Lucka i väggen tänkte jag undvika.

(y)
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Säker vatten säger att du skall komma ur vägg, om du väljer komma ur golv måste du göra en klack/uppgjutning(svallskydd) runt rören.Att tänka på om du väljer komma ur vägg in i underskåpet är att du försöker hålla cc måttet som fördelaren har annars blir det svettigt när det skall dras ihop.Väggbockstöden används när du vill ha skarpa bockar på pexen/RIR t.ex ur vägg mot ett tappställe går även använda ihop med väggskena/plåt. Plåtarna kan ha olika cc mått för hålen till bockfixturen så man kan ansl det som önskas gäller iallafall Uponor.Väggdosorna används i våtutrymmena framförallt till duschen då du slipper punktera tätskiktet vid montering av blandaren.Lite förenklat svar dosorna har kopplats med RIR, dosorna sticker ut från kaklet sedan fräser man ner dom, gängar i ansl.stolpar med täckbrickor sist blandaren. Sedan är jag inte så hemma på LK, s produkter idag:cool:, finns personer på forumet som kan deras grejor väldigt bra.

mvh
 
Redigerat:
Ingen som har koll på PAL VS PEX?
 
Krilleman
Jodå!

LK Universalrör X (PEX)

LK Universalrör X (PE-Xa) kan du få som Rör-i-Rör (RiR) med grått tomrör, eller som naket rör. Röret finns i dimensionerna 16, 20 och 25 mm, och levereras på rullar upp till 500 meter. Det nakna röret är ett perfekt val för din nästa golvvärmeinstallation.

Universalrör X, tillverkade av homogen PE-Xa

LK Universalrör A (PAL)

LK Universalrör A är ett rör med ett inre skikt av PE-RT, ett mellanskikt av aluminium och ett ytskikt av PE-RT. Röret finns i dimensionerna 16 - 63 mm och passar perfekt för synliga montage och vertikala stamledningar. Finns även i RiR.

Saxad info från denna sidan
Produktkatalogen över LK universal hittar du här
 
Redigerat:
PAL är ett styvt rör som man handbockar i stora radier, eller använder bockfjäder för snäva radier.
PEX är styvt det med, och det flexar tillbaka om man böjer det. Måste säkras med klammer under installationen.

Om det är en dold installation hade jag valt PEX med skyddsrör alla dagar det går.
PAL är bra under vissa andra omständigheter, tex om delar av installationen blir synlig.

Man kan använda samma kopplingsett och tillbehör till de flesta rören in LKs sortiment.
 
Krilleman
Nakna PAL rör går fina fisken att bocka med LK:s bocknyckel.

16 PAL i RiR är ganska sköna att använda, då denna som corre skriver inte fjädrar tillbaka som PEX. En enkel jämförelse är att dra parallellen till Prisol, den beter sig lika materialmässigt. Men det kan också vara en nackdel att det röret är styvare om man tex ska trä den genom reglar en längre sträcka.
 
Jag lånar tråden lite :)


Jag har beslutat mig för LK Pexsystem PE-X RiR

Då mitt fördelarskåps matning på stammen är G20 utv och kopplingsledningarna benämns AX16xG15 hade jag tänkt lägga stammen med en dimension á 20mm och låta "avstickarna ligga på 16mm... Hur låter detta? är det för magert, ska jag istället välja att dimensionerna 25 och 20?
 
  • Gilla
Pontus95 och 1 till
  • Laddar…
Vad ska du mata med installationen? och hur många är ni i ert hushåll?
 
corre skrev:
Vad ska du mata med installationen? och hur många är ni i ert hushåll?
Ursäkta mitt mycket sena svar... Flytthjälp och barnkalas har pockat på min uppmärksamhet.

Jag ska göra två installationer ett för hushållets VA system. Men här har jag bestämt mig för att köra LK:s pexaystem med en 5/8 fördelarbox med 5 varm- och 8 kallkopplingar.

Men när jag ska dra hushållets värmesystem radiatorer står jag fortfarande som ett frågetecken i vad det gäller bästa sätt att förlägga rummens alla olika slingor.

All hjälp och synpunkter tas tacksamt emot 😀
 
Hur många radiatorer har du (per krets) och vilken sorts är det?
Man brukar säga att en 16mm PAL/PEX klarar att mata ca 4.5kWh vid DT50 utan att strömningsljud och tryckfall blir lidande. En 20mm ligger väl runt 7-8kWh, sen 25mm runt 12-13 har jag för mig.
Har inte blåboken tillgänglig justnu.
 
Jag har valt tillslut valt att arbeta med PEX från LK... Nu undrar jag om ni tycker att jag behöver stärka upp reglarna på något sätt då jag blivit tvungen att borra mig igenom dessa... En Schweizerost minst sagt 😜

En liten bild på några av rören, det blir fler!

ImageUploadedByByggahus.se1373316165.670236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.