Är det dumt att köra LK's kopplingsset (innehållandes klämring och stödhylsa) med t.ex. t-rörs klämkopplingen som rinkaby säljer under rubriken "klämkopplingar" dvs icke Conex.

I beskrivningen för kopplingssettet kan läsas: "För anslutning av LK PAL och PE-X Universalrör A alt. X mot Conexkoppling eller motsvarande"

 
Det bör gå bra! Vatette och LK funkar fint ihop, det behöver inte vara Conex. Conex är ett riktigt skit-märke imho.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, vi provar :)
 
Rinkaby är verkligen bra men jag tycker det är tråkigt att de slutat med Vatette. Jag har även handlat en del från Sigro och då brukar jag passa på att beställa kopplingar från Vatette.
 
Nja...
Att säga att vatette å Lk blir en bra kombo håller jag inte med om!
Tror tom att om man läser i Lk's info så är vatette det enda märket som dom inte rekommenderar, då vatette har en annan vinkel på fasningen i kopplingen...
 
Ok, jag vet att den röris jag har anlitat ett par gånger kör med LK och Vatette, men exakt vilka kombinationer av prylar som används vet jag inte.

krilleman_215 kanske kan reda ut det hela :)
 
Vatatte har kompletta kopplingsett för PEX. Du köper en koppling som heter VA Plast finns som gul och förkromad. Sen använder du bara deras vanliga sortiment av delar. Enkelt och säkert. Finns givetvis för 16-20-25
 
Redigerat:
Krilleman
LK:s text: "eller liknande" är ju väldigt luddig. Hur vet man vad som är liknande om dom inte vill att man använder andra märken på kopplingen? Suspekt! Detta med olika fasningar i olika kopplingar är ju en djungel, som inte jag har koll på av nedanstående anledning.

Det lättaste för dig själv är som Dr.L skriver: Håll dig till samma märke oavsett, och följ monteringsanvisningen! Som grädde på moset blir då också installationen efter säker vatten.

Varför chansa?

Vatette tycker jag är en kvalitetskoppling med tydliga monteringsanvisningar som alltid finns att ladda hem om du tappat bort pappret som är med skickat. (y)
 
ImageUploadedByByggahus.se1382535374.145771.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här texten är från deras 20 kpl set.
Är för det första 1-2 år gammal, och på deras 16set finns inte samma text..
Så om de har ändrat nu eller hur det är ska jag låta vara osagt...
 
Det verkar helt klart olämpligt att blanda LK och Vatette vad gäller klämringsdetaljer!

Men ibland blir man tvungen att blanda fabrikat; jag fick hem en väggbricka för pex som skulle anslutas mot en klämringskoppling. Fabrikatet var Trio Perfekta och jag tror inte de tillverkar klämringskopplingar.
 
Krilleman
injonil skrev:
Det verkar helt klart olämpligt att blanda LK och Vatette vad gäller klämringsdetaljer!

Men ibland blir man tvungen att blanda fabrikat; jag fick hem en väggbricka för pex som skulle anslutas mot en klämringskoppling. Fabrikatet var Trio Perfekta och jag tror inte de tillverkar klämringskopplingar.
Tvungen och tvungen, man kan ju byta täckbrickan! ;)
 
Hehe, ja, men den var välkonstruerad, liknade funktionen hos t ex motsvarande hos Vatette, och kromad klämringskoppling från Sigro satt som den skulle :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.