LK kopplingar och conex delar är kompatibel med VSH säger många i rörbranschen men är det godkänt?
Jag hittar inget.
 
Krilleman
Nej, man ska aldrig blanda fabrikat mellan olika tillverkare för klämringskopplingar.

Ingen av VSH eller Conex skriver i klartext att det är OK att blanda, ingen skriver i klartext att man inte får blanda. I slutändan är det alltid bäst att hålla sig till samma tillverkare!

Varför önskar du blanda mellan tillverkarna?
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, man ska aldrig blanda fabrikat mellan olika tillverkare för klämringskopplingar.

Ingen av VSH eller Conex skriver i klartext att det är OK att blanda, ingen skriver i klartext att man inte får blanda. I slutändan är det alltid bäst att hålla sig till samma tillverkare!

Varför önskar du blanda mellan tillverkarna?
Jag har sett andra som är kvalificerade rörmontör gör det och undrade om det det var tillåtet. Har sett att LK Pex kopplingsset kopplas mot VSH klämrings delar och inte bara enstaka fall hellre.
 
Krilleman
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
LK Kopplingsset ska endast kopplas mot Conex klämringskoppling eller Fördelare LK Uni.

Allt annat är felaktigt.

VSH har egna kopplingar för plast och dom kallas för "MPI".
[länk]
Handen på hjärtat så har du garanterat blandat VSH med LK-kopplingsset.
Det görs på varenda storbygge....
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman
Nej det har jag verkligen inte gjort då jag uteslutande handlar ur Vatettes sortiment och har gjort så i herrans många år. (y)
 
Ok, det är bra.
 
Krilleman
Varför krångla till det när det är oerhört enkelt att göra rätt på en gång? :thinking:
 
När jag ville ha lk-pal kopplingar var det många som försökte baxa på mig andra fabrikat än conex. Skam den som ger sig. Litar mer på krille. Så nu är det vara conex ihop med alla lk-pal. Vattete på hårdrör sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.