Hej,

Kollar i monteringsanvisningen och det står att "skivorna ska alltid stödjas av reglar eller kortlingar längs alla väggar".

Behöver jag kortla mellan bjälkarna längs väggen här?

Golvbjälklag med synliga vvs-rör och delvis lagda gipsskivor stödda av reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa fråga gäller denna formulering: "kortskarvarna ska förskjutas i förhållande till varandra i närliggande rader. Om de hamnar i samma regelfack måste avståndet vara minst 200mm mellan kortskarvarna"

Alltså, betyder detta att jag inte kan lägga ut mina 12 skivor i 6x2 rader över mitt 3,6x3,6m badrum så att långsidornas kanter linjerar?
 
N nochl skrev:
Hej,

Kollar i monteringsanvisningen och det står att "skivorna ska alltid stödjas av reglar eller kortlingar längs alla väggar".

Behöver jag kortla mellan bjälkarna längs väggen här?

[bild]


Nästa fråga gäller denna formulering: "kortskarvarna ska förskjutas i förhållande till varandra i närliggande rader. Om de hamnar i samma regelfack måste avståndet vara minst 200mm mellan kortskarvarna"

Alltså, betyder detta att jag inte kan lägga ut mina 12 skivor i 6x2 rader över mitt 3,6x3,6m badrum så att långsidornas kanter linjerar?
Fråga 1:Ja, i så fall behöver du kortla. Skivorna har ju not och spont som gör att de stödjer varanda. Men mot väggen får du ju inget stöd om du inte kortlar.

Fråga 2. Det blir ju 6 rader a 2 skivor i varje.
Om du på rad 2,4 och 6 kapar ena skivan så att så att säga läger 3 bitar i ordningen kapad-hel-kapad så kommer du undvika att få kortskarvarna i samma fack, men utan att för den skull få spill.
 
Hus tomte
Ja står inför nästan samma sak..
Ja sågade upp mitt golv längs med alla väggar å där blir d lite problem..
planen e nog plugg å lim


30cc å 22mm e stumt men kanske börja hänga imellan me tiden:thinking:
 
P proffsrik skrev:
Fråga 1:Ja, i så fall behöver du kortla. Skivorna har ju not och spont som gör att de stödjer varanda. Men mot väggen får du ju inget stöd om du inte kortlar.

Fråga 2. Det blir ju 6 rader a 2 skivor i varje.
Om du på rad 2,4 och 6 kapar ena skivan så att så att säga läger 3 bitar i ordningen kapad-hel-kapad så kommer du undvika att få kortskarvarna i samma fack, men utan att för den skull få spill.
Tack, visst borde det vara okej att bara kapa en skiva av mina 12 och lägga enligt nedan?

Skiss av uppdelade skivor med märkning 1/1 och 1/2 för att illustrera plan för skärning eller läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nochl skrev:
Tack, visst borde det vara okej att bara kapa en skiva av mina 12 och lägga enligt nedan?

[bild]
Eller vänta här, är det så här det är tänkt att skarvas?

Illustration av tänkt skarvning av byggelement i ett symmetriskt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nochl skrev:
Eller vänta här, är det så här det är tänkt att skarvas?

[bild]
Ja, det var så jag menade.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.