Hej,

Har en luftvattenvärmepump som skickar vatten till mitt golvvärmesystem, LK. Den består av en shunt och massa don. Har två skåp, ett per plan. Från värmepumpen så skickar jag 50 grader vatten, men trotts att jag skruvar upp LKskåpet till max så blir det inte mer än 40 grader som åker in i golvvärmen. Nu när det är -5 grader ute så får jag inte upp tempen och LKskåpet är rätt kallt. Tidigare har skåpet blivit riktigt varmt. Känns även som att rören som går ut i golvet inte är varma heller.

Fråga:
- vilken temp på vattnet trycker ni ut?
- någon som upplevt att LK shunten aldrig blir varmare än 40 grader?
 
50 grader är på tok för högt för golvvärme. Du bör ha en framledning på max 45 grader vid DUT (Dimensionerande utetemperatur). Alltså i princip på den kallaste dagen på året.

Är det kallt inomhus?
 
L lordi skrev:
50 grader är på tok för högt för golvvärme. Du bör ha en framledning på max 45 grader vid DUT (Dimensionerande utetemperatur). Alltså i princip på den kallaste dagen på året.

Är det kallt inomhus?
Cirka 19-20 grader inomhus. Vill ha närmare 24.

Intressant att du tycker att det är för högt. Hur kommer det sig? Borde inte shunten visa åtminstone 45?

Vill också tillägga att golvet i badrummen brukade vara betydligt varmare än vad de är nu. Undrar om slingorna kyls ner pga dålig isolering i väggarna?
 
Med 50-gradigt vatten i slingorna skulle det bli väldigt ojämn temperatur i rummet och på golven eftersom den behöver slå av/ på ganska ofta för att hålla rummet 24 grader. Golvet skulle nog bli obehagligt varmt och det blir oerhörda påfrestningar på det när det pendlar så i temperatur.
Även 35-gradigt vatten räcker nog väl för att nå din trivseltemperatur och då behöver värmen vara på betydligt längre perioder vilket ger mycket jämnare värme.
Om rummet bara blir 19 grader trots hög framledningstemperatur så måste felet ligga i regleringen av slingorna.
Hur menar du med att det vatten som går ut i golvet är 40 grader men att LK-skåpen är kalla? Är det fördelningsskåp du menar? Det inkommande vattnet i fördelarna måste väl ha samma temperatur som den ut från shunten?
 
M Maximarcus skrev:
Med 50-gradigt vatten i slingorna skulle det bli väldigt ojämn temperatur i rummet och på golven eftersom den behöver slå av/ på ganska ofta för att hålla rummet 24 grader. Golvet skulle nog bli obehagligt varmt och det blir oerhörda påfrestningar på det när det pendlar så i temperatur.
Även 35-gradigt vatten räcker nog väl för att nå din trivseltemperatur och då behöver värmen vara på betydligt längre perioder vilket ger mycket jämnare värme.
Om rummet bara blir 19 grader trots hög framledningstemperatur så måste felet ligga i regleringen av slingorna.
Hur menar du med att det vatten som går ut i golvet är 40 grader men att LK-skåpen är kalla? Är det fördelningsskåp du menar? Det inkommande vattnet i fördelarna måste väl ha samma temperatur som den ut från shunten?
Bifogar bilder nedan. I badrummet är det 21 trots att termostaten står på max. Tidigare har jag kunnat få 27-28 grader vid maxläge och då har golvet känts obehagligt varmt. Nu är det dock ljummet.

På bilden ser du 40 grader tillförsel samt retur

Värmesystemets kontrollpanel visar 50 grader, termostat och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat på maxinställning i ett badrum som visar 40 grader tillförsel och returtemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets cirkulationspump med kopplingar och termostat intill vit vägg, beskriven problematik med låg temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med termostat, rör och mätare visande 40 grader för tillförsel och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat i badrum visar 21 grader trots maxinställning med 40 grader tillförsel och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelare för golvvärme med termostater och flödesmätare, inställd på 40 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Har du radiatorer också, eller vad föranleder shunten?

- Står pos (5) på max?
- Är Temperaturbegränsaren pos (11) öppen?
- Primärflödet till fördelarna kan vara begränsade i antingen tillopp (6) eller returen (7) för att säkerställa att man inte sabbar flödet i resten av stammarna.. pröva att öppna ett halvt varv om dom inte är helt öppna.
- Vad styr termoställdonen? Pröva att lossa på dom och se om du får upp flödet och därmed temperaturen.

Personligen tycker jag 40 graders framledning i slingorna just nu låter högt.
Själv har <30 just nu i en 50-talskåk och håller 20 grader inomhus.
 
  • Diagram över värmesystem med numrerade delar: cirkulationspump, termostat och flödesmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtliga slingor ser ju ut att vara öppna. Om då vattnet in i fördelaren är varmt så måste ju golven också bli varma även om det förstås kan ta tid. För att utesluta regleringen som felorsak så kan du väl enkelt knäppa loss styrdonet från fördelaren, då står den slingan vidöppen. Om du då skickar in 40 gradigt vatten så måste golvet bli riktigt varmt efter någon timme.
 
S
M Maximarcus skrev:
Samtliga slingor ser ju ut att vara öppna. Om då vattnet in i fördelaren är varmt så måste ju golven också bli varma även om det förstås kan ta tid. För att utesluta regleringen som felorsak så kan du väl enkelt knäppa loss styrdonet från fördelaren, då står den slingan vidöppen. Om du då skickar in 40 gradigt vatten så måste golvet bli riktigt varmt efter någon timme.
Men det är väl förutsatt att cirkulationspumpen går? Annars så står väl vattnet nästan still när han har shunt?
 
K KjellTimell skrev:
Har du radiatorer också, eller vad föranleder shunten?

- har radiatorer i källaren, de andra två våningar kör golvvärme. Så vatten från Mitsubishi ecodan går dels till elementen men också upp till de två våningarna där det finns ett lk skåp per våning
- Står pos (5) på max?
- Är Temperaturbegränsaren pos (11) öppen?
- Primärflödet till fördelarna kan vara begränsade i antingen tillopp (6) eller returen (7) för att säkerställa att man inte sabbar flödet i resten av stammarna.. pröva att öppna ett halvt varv om dom inte är helt öppna.
- Vad styr termoställdonen? Pröva att lossa på dom och se om du får upp flödet och därmed temperaturen.

Personligen tycker jag 40 graders framledning i slingorna just nu låter högt.
Själv har <30 just nu i en 50-talskåk och håller 20 grader inomhus.
K KjellTimell skrev:
Har du radiatorer också, eller vad föranleder shunten?

- Står pos (5) på max?
- Är Temperaturbegränsaren pos (11) öppen?
- Primärflödet till fördelarna kan vara begränsade i antingen tillopp (6) eller returen (7) för att säkerställa att man inte sabbar flödet i resten av stammarna.. pröva att öppna ett halvt varv om dom inte är helt öppna.
- Vad styr termoställdonen? Pröva att lossa på dom och se om du får upp flödet och därmed temperaturen.

Personligen tycker jag 40 graders framledning i slingorna just nu låter högt.
Själv har <30 just nu i en 50-talskåk och håller 20 grader inomhus.
Stort tack för alla svar.

- Pos (5) står på max
- (11) är öppen
- (6) samt (7) är åtdragna, kan prova att lösa på dem
- kopplade loss några ställdon nu så får vi se när jag kommer hem. Tog bland annat bort till badrummet då klinkers är enklare att känna av

Shunten kör på max styrka. Se bild, läge 3 Diagram som visar rekommenderade inställningar för konstant tryck med tre kurvor och motsvarande färgkodade indikatorer.
 
M Maximarcus skrev:
Samtliga slingor ser ju ut att vara öppna. Om då vattnet in i fördelaren är varmt så måste ju golven också bli varma även om det förstås kan ta tid. För att utesluta regleringen som felorsak så kan du väl enkelt knäppa loss styrdonet från fördelaren, då står den slingan vidöppen. Om du då skickar in 40 gradigt vatten så måste golvet bli riktigt varmt efter någon timme.
Problemet är att golven blir inte lika varma som de blev för några veckor sen. Nu av någon anledning (när det blivit minusgrader?) så blir de inte lika varma. Till och med i lilla toaletten där golvet blev riktigt varmt, är det bara ljummet
 
För att förtydliga, tidigare kunde jag lätt få upp temperaturen i badrummet till 27 grader när max var på. Men nu inte mer än 21 grader och vet inte varför. Trots att vattentemperaturen är satt till 50 grader, allt verkar snurra på i shunten
 
Hittade dessa papper. De kanske förklarar en del. Någon som har koll? Står att tempen är satt till 20 grader i huset. Är detta något man kan justera i efterhand eller är det så man designat allt?

Dokument med beräkning för LK golvvärme som anger schablonmässigt värmebehov och inomhustemperatur satt till 20 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett dokument från LK Systems med information om golvvärmeinställningar och värden som temperatur och flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappersutskrift i pärm med teknisk information om värmesystem inställt på 20 grader för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografi av ett tekniskt datablad med uppgifter om uppvärmningssystem, inställd rumstemperatur på 20 grader celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Följer upp här för andra som har samma problem. Hade en kille hemma som kollade på systemet och säkerställd att allt var korrekt. Det såg bra ut. Trots att jag pumpar ut 48 grader från pannan så blir det ändå inte mer än 40 grader från shunten ut till golvvärmen, så allt var "korrekt". Vi mätte tempen på golvet vilket var ca 25 grader vilket också var normalt. Hans slutsats var att golvvärme är designat för att värma upp ett hus upp till 22 grader. Framförallt om man har luftventiler som vi har med ventilation som suger in kallare luft snabbare under vintern.

Så allt är ok... Jag bytte ut filtret i fläktsystemet nyligen, som tidigare var rätt täppt, vilket ledde till starkare sug och mer luft in från luftspaltarna
 
O
Kapar tråden. Köpte nyss hus med vattenburen golvvärme och luftvärmepump. Både rörmokare och besiktningsman har sagt att värmepumpen ska vara inställd på 52-55 grader. Varför säger alla här att 40 är på tok för högt?

Har ca 20 grader i kåken och golven är inte varma utan endast behagligt ljumma.
 
O olsjo skrev:
Kapar tråden. Köpte nyss hus med vattenburen golvvärme och luftvärmepump. Både rörmokare och besiktningsman har sagt att värmepumpen ska vara inställd på 52-55 grader. Varför säger alla här att 40 är på tok för högt?

Har ca 20 grader i kåken och golven är inte varma utan endast behagligt ljumma.
Köp en lasermätare så ser du exakt tempen. Trä känns ljummet trotts att det är runt 26 grader. Känn på kakelgolv, de bör vara varmare.

Jag frågade golvkillen, som LK rekommenderade, om 48 grader från pumpen var för mycket och han sa att LK pumpen ändå bara trycker ut ca 40 grader så det spelar inte så stor roll. Men iom att vi har radiatorer i källaren så var 48 bra. Sen har jag märkt, vilket han även nämnde, att om det är minusgrader ute så kan rören som går genom kåken även kylas ner något vilket innebär att vattnet som sen åker in i systemet inte håller samma temperatur. Kör du 52 så kanske du får upp 40-45 in i skåpet som sedan pumpas ut ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.