Byggde ut huset för några år sedan.
Radiatorer i gamla delen 70kvd.
Och golvvärme i nya delen 70kvd.

En automat shunt med en rums givare i gamla delen där radiatorerna sitter.

I nya delen sitter en rumsgivare i varje rum.
Dock styrs detta av shunten som också styr radiatorerna. Men har inte vart några problem.

Nu till frågan. Finns två rattar på Lk systemet. Antar det e in och utgående temperatur. Vad ska dessa stå på?

Sen undrar jag.
Man får aldrig den "mysiga" känslan med varma golv när man vaknar tex. E huset så pass tät så det håller temp så bra och behöver inte elda så mycket på golvet för det ska bli rätt värme?
Värmefördelare för golvvärme med flera blå rattar och mätinstrument i ett hemmautomationsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Rattarna på övre raden är returen och de ska vara helt nerskruvade, alltså helt öppna ventiler. På nedre raden sitter ventilställdonen som styr flödet av varmvatten ut i slingorna. Dessa regleras individuellt beroende på temperaturen hos rumsgivaren för respektive slinga
 
E Emil_K skrev:
Rattarna på övre raden är returen och de ska vara helt nerskruvade, alltså helt öppna ventiler. På nedre raden sitter ventilställdonen som styr flödet av varmvatten ut i slingorna. Dessa regleras individuellt beroende på temperaturen hos rumsgivaren för respektive slinga
Det där stämmer väl inte?
Flödesventilerna sitter på fördelaren för tillopp och ställdonen på returfördelaren.
Grundflödet justeras in enligt värden uträknade efter värmebehov, injustering göres från stängd ventil och öppnas x antal varv.
På returfördelaren (den nedre) så sitter elekroniska ställdon som öppnar och stänger då rummsgivaren kallar på värme eller när max inställd temperatur är uppnåd.
 
E
Needas Needas skrev:
Det där stämmer väl inte?
Flödesventilerna sitter på fördelaren för tillopp och ställdonen på returfördelaren.
Grundflödet justeras in enligt värden uträknade efter värmebehov, injustering göres från stängd ventil och öppnas x antal varv.
På returfördelaren (den nedre) så sitter elekroniska ställdon som öppnar och stänger då rummsgivaren kallar på värme eller när max inställd temperatur är uppnåd.
Tack för att du rättar mig. Då är det jag som trott fel. Tur att man aldrig slutar lära sig
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Det där stämmer väl inte?
Flödesventilerna sitter på fördelaren för tillopp och ställdonen på returfördelaren.
Grundflödet justeras in enligt värden uträknade efter värmebehov, injustering göres från stängd ventil och öppnas x antal varv.
På returfördelaren (den nedre) så sitter elekroniska ställdon som öppnar och stänger då rummsgivaren kallar på värme eller när max inställd temperatur är uppnåd.

Där tappa du mig helt. Är detta något man själv kan göra?

Hade problem med ställdonen en gång och samtidigt sa Lk
(Du bör nog även kolla inställningen av värmekurvan på värmekällan och inställningen av vår shunt till höger i bild.

Det känns som du har lite hög framledningstemperatur! Den står på 39gr på bilden(brukar motsvara ungefär -10gr utomhus)

Antar de menar temperatur in e för varm. Och om jag minns rätt skruvade jag lite på någon för att sänka den temperaturen. Men blev lite kluven nu vad jag gjorde och hur det egentligen ska stå allt.

Antar att ena är temp in och ratt två hastighet ut?
 
Tack har nu sitter och skummat igenom instruktionsboken. Blev inte möe klokare på det tyvärr. Sänkte temperaturen lite som Lk tyckte 40 grader motsvarade 10 minus ute. Men detta är ju ska väl va automatiskt.

Sänker jag den så den hamnar runt 30 grader inlopp. Och det blir svin kallt ute..säg 15 minus. Måste jag springa och höja den då? Till 40 grader igen då?

Och Flow hastigheten. Först inte hur man ska kunna räkna ut det. Kan justera 0-5 på Flow. Köra i mitten?
S
 
J jonaslatt skrev:
Tack har nu sitter och skummat igenom instruktionsboken. Blev inte möe klokare på det tyvärr. Sänkte temperaturen lite som Lk tyckte 40 grader motsvarade 10 minus ute. Men detta är ju ska väl va automatiskt.

Sänker jag den så den hamnar runt 30 grader inlopp. Och det blir svin kallt ute..säg 15 minus. Måste jag springa och höja den då? Till 40 grader igen då?

Och Flow hastigheten. Först inte hur man ska kunna räkna ut det. Kan justera 0-5 på Flow. Köra i mitten?
S
Angående flow är det baserat på längden på slingorna, du har ingen beräkning?

Jag skulle justera på mitten om du inte har något annat att gå på.
 
J jonaslatt skrev:
Tack har nu sitter och skummat igenom instruktionsboken. Blev inte möe klokare på det tyvärr. Sänkte temperaturen lite som Lk tyckte 40 grader motsvarade 10 minus ute. Men detta är ju ska väl va automatiskt.

Sänker jag den så den hamnar runt 30 grader inlopp. Och det blir svin kallt ute..säg 15 minus. Måste jag springa och höja den då? Till 40 grader igen då?

Och Flow hastigheten. Först inte hur man ska kunna räkna ut det. Kan justera 0-5 på Flow. Köra i mitten?
S
Vad har du för värmepump? Du behöver ha en tempgivare utomhus så kurvan justeras efter hur kallt det är ute...

Har typ samma system som du där jag gjort såhär.

rumstermostaterna fungerar mest som termometrar och är ställda på 30C++ dessa pillar jag aldrig på.

framledningstempen på pannan styrs av hur kallt det är ute.

värmen på golvslingorna styrs genom att jag strypt flödet på ställdonen (dom övre rattarna med glas) hur dessa skall ställas är en jävla vetenskap och det är mkt mixtrande fram och tillbaka
 
  • Gilla
al.kianpo och 1 till
  • Laddar…
Jag eldar med pellets. Och har en automat shunt i källaren som styr av en bara en inomhus givare som sitter i gamla delen där det finns element.
Den e inställt så vi har ca 22 grader inne i gamla delen. Så temperaturen till nya delen och golvvärmen är varierande. Beror ju på gamla delen där det styrs ifrån.

Och i nya delen ca 70kvd är golvvärme i alla rum som styra av trådlösa givare i varje rum så man kan justera temperatur i varje rum..

Säg att det e ca 70kvd nybygge kanske är 60kvd golvvärme slinga då?
Kan man räkna ut hastighet med hjälp av detta?

Men tänker jag fel angående inlopps temp? Om jag ställer den på max 30 grader och det blir svin kallt. Räcker det ändå då?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.