H
Har en slinga som är på tok för varm och försöker därför strypa den. Hur fungerar injusterngsventilerna som dem på bilden?

Alla ventilerna verkar ha samma höjd och hur mycket jag än skruvar verkar inget hända. Det går inte heller skruva ned dem i botten. De små mätarna förändras inte heller. Är det någon som vet hur man justerar dem?
 
  • Injusteringsventiler på ett värmesystem med synliga skruvar och mätare, men ingen rörelse vid justering.
J
Mer foto så hela fördelarsystemet syns med allt , fördelare , termodon , termostater , inkommande rör ( vad som är varmast av dom ) och ev pump
 
De ventilerna skall strypas in efter slang längd. Så att vattnet inte bara cirkulerar i den kortaste slingan. Kolla i projekteringen hur den skall vara inställd och återställ den.

Du stryper sedan flödet för värmen på ventilerna på den nedre fördelaren..
 
H
B bomm skrev:
De ventilerna skall strypas in efter slang längd. Så att vattnet inte bara cirkulerar i den kortaste slingan. Kolla i projekteringen hur den skall vara inställd och återställ den.

Du stryper sedan flödet för värmen på ventilerna på den nedre fördelaren..
Problemet är att inget händer när jag skruvar på dem, oavsett riktning.
 
J
Mera foton
 
H
J jojo123 skrev:
Mer foto så hela fördelarsystemet syns med allt , fördelare , termodon , termostater , inkommande rör ( vad som är varmast av dom ) och ev pump
 
  • Installation av golvvärmesystem med många anslutna rör och ventiler i en teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Viket rör är tilloppet det övre eller nedre , det sitter även en strypventil på det nedre vad står den på
 
Flödet justeras väl under ställdonen ?
 
J
R RoBo skrev:
Flödet justeras väl under ställdonen ?
Nej dom ställs med den svarta ratten som sitter mot röret på den övre under den blå hatten
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Man stryper genom att skruva på den svarta delen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J
Skulle fått med , svarta ratten ställs som sägs flödet för varje slinga vid max öppet ställdon , sedan justeras värmen
( blir lite mindre flöde ) med ställdonen
 
H
J jojo123 skrev:
Viket rör är tilloppet det övre eller nedre , det sitter även en strypventil på det nedre vad står den på
Tilloppet är den övre. Ventilen står på 1.0
 
J
Övre röret och inte mätarna rör sig ? ventilen på 1 minimalt flöde , vrid upp den till 3,5 och kolla mätarna , tror att dom kommer att röra sig , du kan först prova med att vrida upp till 5 tror jag det går
 
J
Prova även med att vrida på den svarta när du ökat på ventilen
 
H
Den går bara att vrida till 1.1. Även om jag vrider ner den den till 0 så rör sig inte mätarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.