image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
jag har införskaffat och låtit montera ett golvvärmesystem från LK, men jag är bl.a. osäker på huruvida fördelarkretsarna (de övre på bilden) skall justeras (man justerar där flödet per slinga). Hoppas nå klarhet i detta här!

Det ett är bara ett rum om ca 50 kvm som värms, men uppdelat på 5 olika slingor. LK-systemet matas av en mini elpanna från Värmebaronen (MP4).

Jag jag undrar både vad jag bör ställa in pannan på för systemtemperatur och hur man kan veta hur de olika värmekretsarna skall kalibreras (liter/min). Undrar också om cirkulationspumpen i pannan skall stå på max eller annat?

just nu står pannan på 35 grader och jag upplever att värmen på morgonen är dålig pga de stora värmeskillnaderna utomhus, framför allt vid fönsterpartierna.

Hur bör jag konfigurera detta system för bästa komfort och ekonomi?

Tacksam för hjälp!


Mvh
Fredrik
 
Allt du nämner bör väl rörkrökaren löst åt dig redan..
 
Slingorna stryps in beroende på längd och effektbehov. Inställningen står på golvvärmeritningen. Om ingen ritning finns, får installatören räkna fram flödena. Pannan bör styras med utetemperaturkompensering. Alltså ju kallare det blir ute, desto varmare vatten skickar den ut.
 
Jo men jag upplever lite problem med att det är kallt på morgonen redan nu och bävar väl lite för vintern då det blir riktigt kallt ute.

Systemet är säkert kalibrerat enligt nån form av princip, men det är denna jag gärna skulle vilja förstå. Kanske kvittar kalibreringen av kretsarna (heter det så?) iom det bara är ett rum? Dock är det olika takhöjd i rummet så det behövs kanske mer tryck i den del som har högre takhöjd? Eller regleras detta med rumstermostaterna?

Bör vara framledningsvärmen från pannan vara så låg som möjligt?


//Fredrik
 
Är det så att ju mer man stryper desto mindre effekt i slingan och därmed desto kallare? Vad händer då med resten av varmvattnet som ledits fram? Går det bara tillbaka till pannan?
 
Stryper du får du ut mindre värme i slingan. Stryper du alla slingor går ett litet flöde genom bypassen och tillbaka till pannan. Jag du termostaten på järnet?
 
Stort tack för alla svar.

Jag har också hört att rumstermostaten bör vara på max.. bygger detta på att man har en utomhusgivare kopplat till pannan som reglerar framledningstempraturen på vattnet?

Spontant känns det ju som att man väl bör ha så ostrypt flöde som möjligt i slingorna och så låg framledningstempratur som möjligt (som optimalt korrigeras med utomhustermostat). Stämmer det?
Många frågor nu.... :)
 
Redigerat:
@jensaro: menar du rumstermostaten eller den på pannan?
 
Rumstermostaten menar jag. Ha den på järnet för att utesluta att inte den ligger och begränsar och att det är därför du fryser. Går det ut 35grC från fördelaren? Det borde räcka.. Jag kör ut 30grC i 70-tals hus, -12 ute..

Ingen luft som spökar?
 
ja 35 grader ca. ut. Fast här där jag bor är det inte ens minusgrader ännu.. och ändå är det för kallt (ca 18 grader) vid fönstrena på morgonen.. man vill väl ha ca 21 eller nåt sånt..

kanske man ska dra upp tempraturen på pannan (jag har ingen utomhustermostat ännu) till 40 grader.. men det borde inte behövas är min "känsla" iom att flödet är lågt på flera av slingorna. Det kan ju vara så att installatören inte gjorde riktigt rätt..

jag kan se att ett par av slingorna har minimalt flöde (står typ 0 liter/minut) på två av dem nu (de som ligger längst bort från fönstren), men det verkar variera? Jag trodde det var ett statiskt flöde..

och jo det skulle ju kunna vara luft i nån slinga också.. jag har dock för dålig koll för att veta hur man kontrollerar och åtgärdar. Nåt tips?
 
Redigerat:
Injusteringen görs för att få jämn värme. Är t ex en slinga mycket kortare än de andra, så vill flödet gå den vägen pga minst motstånd. Är alla slingorna till ett rum, och du endast har en rumstermostat, så hade jag inte valt den lösningen installatören har valt.
Då hade det varit bättre och billigare att låta termostaten styra 1 ventil som reglerar alla slingorna. Då kunde man kopplat det som en shunt, med en trevägsventil. Då kunde du ställt pannan på ca 45 grader, sen hade shunten reglerat värmen
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Rumstermostaten ska inte stå på max, i såfall fyller den ju ingen funktion.
 
lordi skrev:
Rumstermostaten ska inte stå på max, i såfall fyller den ju ingen funktion.
Tyckte bara man borde utesluta att denna begränsar temperaturen i rummet då TS fryser.
 
jensaro skrev:
Tyckte bara man borde utesluta att denna begränsar temperaturen i rummet då TS fryser.
Ok, såg bara TS inlägg om termostaten. Missade ditt inlägg. Visst kan man prova att skruva upp den på max för att testa, men under normaldrift ska den stå på önskad rumstemp.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Föresten, är det verkligen bara ett rum? Det är ju 5 slingor. Blir ju bara 10 kvm per slinga. Sen skulle jag vilja ha en grövre matning till fördelaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.