Har nyligen flyttat in i en bostad med golvvärme. När jag öppnade luckan till golvvärmesystemet så såg jag att en ”termostat” eller vad det är inte sitter fast. Ska en vara lös eller vad är syftet med att den är lös?

om den är lös så får väl värmen på max?

Se bild. Det är nummer 7 som är lös.
 
  • Golvvärmesystem med flera termostater, nummer 7 är lös och sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, precis, normalt om den är lös är det full sula på... MEN, oftast hoppar de av p.g.a. att pinnen sitter fast när den försöker stänga, så "motionera" pinnen på 7:an genom att ta t.ex. handtaget på en skruvmejsel och tryck ner pinnen några tiotal gånger så du ser att den sjunker ner helt och sakta stiger igen. Sen lägger du tillbaka hatten.

Det är bra att "motionera" alla pinnar lite nu och då... Jag gör det typ vartannat år...
 
En liten fråga ,Bostad , lägenhet eller villa, vad värms med.
 
J jonaserik skrev:
En liten fråga ,Bostad , lägenhet eller villa, vad värms med.
bostadsrätt. Frånluftsvärmepump
 
Alla slingor ser ut att ha ställdon på sig, då , ta bort det som går till badet och häng på sidan om, då är det alltid varmt och skönt där., kanske den lösa är för badet och föregående ägare tagit bort det.
 
J jonaserik skrev:
Alla slingor ser ut att ha ställdon på sig, då , ta bort det som går till badet och häng på sidan om, då är det alltid varmt och skönt där., kanske den lösa är för badet och föregående ägare tagit bort det.
japp det är Torkrummet och wc. Kan vara därför ja!:) där är varmt nu så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.