Har en LK fördelare VS2 shunt med 8 slingor.Injusterade med alla termostater på max
Värmepump Bosch 3800IEW. Framledningstempen mellan radiatorerna på övervåning och golvvärme shunten är ca 5 grader. Dvs 40 grader till radiator och 35 grader till golvvärme vid ca 6 minus.

Alla slingor har ett deltaT på ca 5 grader, utom den längsta ostrypta slingan /rum har ett delta T på 7 grader.

Rumstemperaturen i det rummet är dessutom 2 grader kallare än övriga rum.

Hur ska jag tänka nu?

Ska jag justera ner/minska flödet övriga 7 slingor som har Delta T 5, för att få mer flöde i den slingan som har 7 grader Delta T och är kallast?

Eller acceptera denna diff?

Total flödet i fördelaren är 11 lit/minut. Tryckfall 15. CP läge 1.
 
Höj flödet på gv-cirkulationspumpen samt stryp flödet på alla slingor med lågt deltaT.

När flödet ökar så minskar deltaT automatiskt om allt annat är oförändrat.
 
För lite vatten till den långa slingan, prova först att sätta upp pumpen till 2, vänta något dygn. Då kan det blir mindre diff på på den långa och ännu mindre på dom korta. Blir det bra på den långa får du strypa ner farten lite på dom korta så diffen blir ca 5 C. Ternostaten för den långa, är den på max, lika med dom andra termostaterna som kan ställas ner lite i ställt för att strypa slingorna , blir ungefär lika resultat, bara mer kraft om kylan slår till för dom korta.
 
J jonaserik skrev:
För lite vatten till den långa slingan, prova först att sätta upp pumpen till 2, vänta något dygn. Då kan det blir mindre diff på på den långa och ännu mindre på dom korta. Blir det bra på den långa får du strypa ner farten lite på dom korta så diffen blir ca 5 C. Ternostaten för den långa, är den på max, lika med dom andra termostaterna som kan ställas ner lite i ställt för att strypa slingorna , blir ungefär lika resultat, bara mer kraft om kylan slår till för dom korta.
Om jag ökar CP så kommer ju förhållandet bli lika dvs minskning på alla
Demmpa Demmpa skrev:
Höj flödet på gv-cirkulationspumpen samt stryp flödet på alla slingor med lågt deltaT.

När flödet ökar så minskar deltaT automatiskt om allt annat är oförändrat.
OK får testa detta. Men är 5 grader Delta T optimalt? eller ska man sträva efter ett delta T på 7 grader på alla slingor?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Höj flödet på gv-cirkulationspumpen samt stryp flödet på alla slingor med lågt deltaT.

När flödet ökar så minskar deltaT automatiskt om allt annat är oförändrat.
Tack testar och återkommer.
 
J jonaserik skrev:
För lite vatten till den långa slingan, prova först att sätta upp pumpen till 2, vänta något dygn. Då kan det blir mindre diff på på den långa och ännu mindre på dom korta. Blir det bra på den långa får du strypa ner farten lite på dom korta så diffen blir ca 5 C. Ternostaten för den långa, är den på max, lika med dom andra termostaterna som kan ställas ner lite i ställt för att strypa slingorna , blir ungefär lika resultat, bara mer kraft om kylan slår till för dom korta.
Kan jag inte fortsätta på CP läge 1 och minska flödet i de slingor som har delta T 5. Dessa slingor ligger på ca 1 liter/min / slinga. På det viset ökar ju flödet i slinga 8. Eller tänker jag fel nu?
 
jimdah jimdah skrev:
Tack testar och återkommer.
Hej igen tempen i rummet sjönk när jag ökade hastigheten på pumpen, nu 3 graders skillnad i övriga rum jämn och lika varmt. Dock är det nu exakt 5 graders delta T på alla slingor, innan jag höjde CP hade den längsta slingan 2 grader lägre. Något stämmer inte, hur går jag vidare kanske bara får acceptera att ett rum är kallare än övriga rum ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.