Fick hem LK fördelarna jag beställt, men funderar på om det var fel att välja de med avstängningsventil på resp. slinga.
även med ventilen i fullt öppet läge så är bara halva kanalen öppen, se bild.

någon som vet om det fördelarna utan ventil har lika liten kanal eller är det helt öppet?

Tanken med separata avst. var att kunna koppla på radiatorer vart efter jag bygger, istället för en stor kran och proppar.

https://www.lksystems.se/sv/produkt...sror/standard/lk-fordelare-uni-avst-77746983/
https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/fordelningsror/standard/lk-fordelare-uni-77746979/

Mvh Total

Hand med verktyg, troligen inspektion av föremål, oskarpt bakgrund med kläder och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Förgreningsrör med flera anslutningar, svarta rattar för avstängning, metallisk yta, rörinstallation, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk förgreningsdel med flera anslutningspunkter, troligen för vatten eller värmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis dom här fördelarna nymonterade och är nyfiken på samma sak. Fast dom är till tappvatten.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jag har dessa fördelare på mitt värmesystem och har inga problem med flöden eller värme i radiatorerna👍
 
Svarar mig själv, var förbi Bauhaus och tittade på deras fördelare (märke amiral).
Dom var utan avstängning och hade dubbelt så stor öppning som LK med avstängning.

Jag kommer byta, då det känns fel att lägga in en strypning i systemet. Och även för att annars känns det bortkastade pengar att gå på stora dimensioner på rören.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…

Bästa svaret

Svarar mig själv igen, har nu köpt LK utan avstängning, är fullt flöde i dom. Cirka 50% större öppning i kanalen jmf mot den med avstängning.
 
total total skrev:
Svarar mig själv igen, har nu köpt LK utan avstängning, är fullt flöde i dom. Cirka 50% större öppning i kanalen jmf mot den med avstängning.
Ajdå. Är det verkligen så…
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
total total skrev:
Svarar mig själv, var förbi Bauhaus och tittade på deras fördelare (märke amiral).
Dom var utan avstängning och hade dubbelt så stor öppning som LK med avstängning.

Jag kommer byta, då det känns fel att lägga in en strypning i systemet. Och även för att annars känns det bortkastade pengar att gå på stora dimensioner på rören.
Vad ska du ha för storlek på rören till varje radiator? Strypning har du ju ändå i termostatventilen och de behövs, man vill inte ha för höga flöden över radiatorn.
 
C Christian.S skrev:
Vad ska du ha för storlek på rören till varje radiator? Strypning har du ju ändå i termostatventilen och de behövs, man vill inte ha för höga flöden över radiatorn.
20 ut i stam och 15mm ner till respektive radiator.
Tänker att dubbla strypningar bara kommer bli svårighet att justera in med. Och speciellt om jag redan har för lågt flöde.
 
Hej
För er som tänker ”flöde” så är detta inget hinder i ett mindre radiatorsystem då tryckfallet inte blir så stort i en sån fördelare.
Flödet över en instrypt/ injusterad radiatorventil är mycket lägre än många tror.
För er som har möjligheten att prova på en lös radiatorventil så ställ in den på ett kv-värde på 0.1-0,3 vilket är det vanligaste värden vi injusterar ventiler på. Blås sedan igenom ventilen och ni kommer alla bli förvånade över vad litet flöde det är!
Lycka till med installationen!
/ Björkskär
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Tack för bra information!

Men i ett tappvatten läge så måste väl ändå flödet påverkas?
 
Ja och nej..
Tryckfallet blir ganska litet med en ”kort” stypning. Då är det värre med ett långt rör i för klen dimension som ”bromsar” mycket mer.
Som jämförelse kan man ta en vattenmätare till en villa som ju är ganska klen men till ett större hyreshus så kan det sitta endast tre ”villamätare” och det räcker till.
En sådan strypning i tappvattenfötdelare brukar sällan påverka märkbart då nästan alla blandare har ett lägre flöde från fabrik än vad du kan pressa genom fördelaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.