hallå allihop,
förlåt för min svenska jag ska göra mitt bästa :)

jag har ett dimbart ljus i korridoren och från taket har jag 4 kablar: 2 vita, en blå och en svart.

med en testare såg jag följande kombination:
- vit1 + vit2 = 0v
- vit1 + svart = 230v
- vit1 + blå = 0v
- vit2 + blå = 0v
- vit2 + svart = 0v
- svart + blå = 20~30v när jag dimma

nu kopplade jag min lampa till 230v och den lyser alltid även när jag klickar på den dimbara knappen.

några förslag ?

i bilaga lite bilder på hur det var när jag flyttade in i lägenheten

tack för hjälpen ❤️

Bild på ett öppet hål i en takyta med synliga kablar och en del oskarp svart form i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation med öppet hål i tak och synliga kablar samt kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter svart och blå ihop i samma Wagoklämma? Har du särat på dem vid mätningen? Det går inte.

Det enkla svaret här att du ska ta reda på vad alla dessa ledare har för funktion. Det är svårt att mäta sig fram till det utan du behöver titta i angränsande dosor. Med en dimmer med i spelet är det ännu svårare att mäta. Då vit/blå kommer från ett rör och bit/svart från ett annat gör det svårt att ens gissa. Du ska aldrig aldrig någonsin koppla på chans.
 
hej Bo, ja wago är som jag hittade dem från början. Jag öppnade dem och mätte och återställde dem som de var. I ett annat rum har jag ett annat dimbart ljus och jag ser att allt det vita är "grupperat" i ett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.