Jag, jag vet att detta tagits upp i andra trådar, men jag får inte grep om det ordentligt.

Jag ska ljus sätta mitt badrum & har hittat 2 olika spottar som klarar inbygnad i oventilerat undertak med endast 5mm luftspalt.
Det är 12V spottar på 20W, den ena har lkarglas & en spridningsvinkel på 28 grader, den andra har mattglas

nån som har nått liknande i sitt badrum & kan talat om hur tätt man bör ha spottarna för att få bra belysning?
28 grader låter lite, käns som att det bara komer att bli punkter på golvet?
& om man väljer den med matt glas så kanske 20W är för klent när ljuset sprids med det matta glaset?

kan man kompensera med många spottar & hur tätt bör man sätta dom i såna fall?

eller är 20W för lite oavsett hur man gör, vad ha ni i era badrum?
 
Vi har 6 st 50 W-spottar med cirka 50 cm mellanrum i en rad i taket och sedan har vi två IKEA JOD på varsin sida av spegeln. Kör man på fullt ös med spottarna så går det lätt att städa, men vanligtvis är de dimmrade till ungefär hälften.
Vet inte om det är mycket eller lite, jag är nöjd i alla fall.

/ama
 
Dom små 20w sk puckarna ger inte mycket ljus alls. Min erfarenhet är att du bör dubblera antalet gentemot 35 w riktiga downlights.

 
Spottar som drivs med 12V ger mer ljus per watt. Jag tror att det kan bli väldigt vackert om du sätter många spottar ganska tätt, som en stjärnhimmel! ::) Matterade spottar borde sprida ljuset lite jämnare, men om du har någorlunda högt i tak och sätter spottarna tätt så blir det nog perfekt med klarglas. Klarglas uppfattar jag som lite "glittrigare" än matterat dito. Släng in en dimmer oxå, toppen när man badar och vill ha lite nedtonad och soft belysning! :D
 
Jag ska självklart ha en dimmer. Vad tror ni om 6 spottar på en yta som är 3x1,6m & 4 spottar på en annan yta som är 2x1,5m

ska man ha fler?
 
Det borde räcka, det beror på takhöjden oxå.
 
230 drygt i den stora delen & 230 knapt i den lilla delen.
den stora delen innehåler toalet, dusch,& handvat, det komer att finas annan belysning över handfatet.
den lilla delen med lägre takhöjd komer att innehålla en nedsänkt bubbelkar
 
Då räcker det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.