Vi renoverar köket och det har blivit dags att på allvar tänka igenom hur vi skall göra med belysning och eluttag. Jag har läst en del gamla diskussioner i ämnet men är fortfarande lite villrådig eftersom det är mycket nytt för mig.

Vi köper ett Ikeakök. Det kommer att monteras av ett litet byggföretag som vårt lokala Ikeavaruhus rekommenderade. Vi kommer alltså inte att göra elarbetena själva. Jag skall naturligtvis prata med elektrikern som skall göra jobbet, men behöver lite kött på benen innan dess. Vi har fått en offert på monteringen med fast pris för skåpen, men för elen står det:

"Elarbeten utföres på löp. Kostn.à 460KR/tim inkl. moms + mtrl."

Tycker ni att detta verkar vara ett OK pris? Jag vet inte riktigt vilket material som avses (skall kolla), men jag gissar att det handlar om att dra kabel fram till lampor/uttag. Jag gissar också att eftersom det handlar om ett företag som ofta monterar Ikeakök är de vana vid att kunderna köpt sina lampor där och är därför inte beroende av att sälja lampor och annat material med stor marginal på priset för att gå runt (eller vad tror ni)?

Nästa fråga blir då vilka lampor man skall ha. Vi har tänkt ha en liten ljusrampslist (ca 4 cm) och utanpåliggande spottar bakom den. Jag hittade en gammal tråd här där dyra respektive billiga spottar diskuterades. (Ett exempel på billiga spottar jag har hittat är dessa från Nordlux som kostar 500 för 5 st på Bauhaus.) Argumenten mot billiga spottar var vad jag förstod sämre mekanisk kvalitet och sämre ljuskälla. Detta är kanske en dum fråga, men vad innebär den mekaniska kvaliten rent praktiskt när spottarna väl sitter där? Och hur mycket kostar en riktigt bra ljuskälla (och vilka är bra)?

Min nästa fråga handlar om dimmers. Jag har fattat att vissa kombinationer av transformator och dimmer surrar. Finns det någon variant som är helt tyst? Skall man satsa på en kombinerad transformator och dimmer som dessa eller finns det något argument mot detta?

Till sist undrar jag om eluttag? Skall man sätta dem mot kaklet eller mot undersidan av skåpen? Vi tänkte kakla själva, efter det att resten av köket är monterat. Kan man be elektrikern att "koppla in" uttagen men inte fästa dem i väggen/skåpet, så att vi fäster dem själva efter kaklingen, eller måste elektrikern fästa dem i väggen för att det skall vara "lagligt" gjort.

Pust, det blev mycket det här, men jag är väldigt tacksam för lite feedback och eventuella övriga tips och ideer ni har att komma med.
 
Du nämner bara bänkbelysning och uttag. Hur är det med övrig belysning? I taket?

Dessutom så är det bra att ha övriga elfunktioner klart för sig, el till kyl/frys, spis, diskmaskin och fläkt. Det låter som du tänkt dig utanpåliggande installation. Då gäller det att fundera över hur det blir med uttagen till dessa apparater, går det att få fram ledningarna någorlunda snyggt, eller skall man satsa på att få dom infällda i väggen.

När det gäller lampor med låg mekanisk kvalitet så vill många elektriker överhuvudtaget inte installera dem, de hävdar dels att de är farliga pga. ledningarna inte går att få fast ordentligt utan att armaturen spricker, dels att de har ett garantiansvar för installationen, och det vill de inte ta för något som kan fallera pga. för dålig kvalitet (och så tjänar de inte pengar på de billiga armaturerna).

För att få fram en budget så skulle jag nog själv försöka räkna ut hur många uttag som behövs och ungefär hur långa ledningar det borde behöva bli, och begär ett prisexempel på det materialet. Elektriker tar ofta(st) ut 50-100% över de priser du ser på "elbutik.nu" (och som framgår av vissa länkar här så kan det för enstaka artiklar handla om 400-500% över). Och om du vill köpa materialet själv så beöver du förhandla med elektrikern om det, de flesta går inte med på att installera material de inte själva sålt.

 
Jag slår oxå ett slag för hörnboxarna. Mycket praktiska och lättinstallerade.
 
Fäster man hörnboxarna i skåpets undersida eller i väggen?

Kan man be elektrikern att ansluta dem men inte fästa dem mot vägg/skåp och sedan fästa själv efter kaklingen (dvs be kan man ju naturligtvis alltid men är det en laglig installtion att göra så)?
 
Klart snygga de där hörn boxarna.:) Själv har jag placerat vanliga jordade vägguttag i varje hörn av bänken upp mot skåpet så att de döljs av krönlisten. (Uppe mot överskåpet och inne mot väggen) Dessa används vid mer fasta saker som står på bänken och sedan har jag uttag på bänkbelysningen som används vid typ elvisp mm.
 
Elarbeten på löpande räkning låter inget vidare ,det kan bli hur dyrt som helst.
Om du köper Merkur-setet fråm Nordlux ingår redan trafo ,inget att välja på , då.
Normalt sett tar man dit elektrikern en gång till för att avsluta jobbet efter att ni har kaklat ,kan inte tänka mig att de vill lämna det halvfärdigt och sen stå för det.
 
Caesar skrev:
Normalt sett tar man dit elektrikern en gång till för att avsluta jobbet efter att ni har kaklat ,kan inte tänka mig att de vill lämna det halvfärdigt och sen stå för det.
Jag får väl fråga.

Jag har dock lite svårt att förstå varför de inte skulle kunna göra så. Om jag har fattat rätt är det t.ex helt OK för mig att byta ut ett redan installerat eluttag mot ett annat likadant. Jag får väl be honom fästa det i den okaklade väggen och sedan lossa det själv vid kaklingen och sätta dit det igen efteråt.
 
Det låter som en bra ide'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.