Vi har brun fog på golvet och grå på väggarna. Väggarna har ljusa kakel med ljus grå fog + mosaik rand förutom en fondvägg som har samma plattor som på golvet men med måtten 30x60cm. Nu återstår endast toa cisternen att foga, den består av samma plattor som på fondväggen samt samma mosaik som på den ljusa väggen. Frågan är vilken fog vi ska ha. Jag röstar för den ljusa så det blir samma på väggarna medan sambon är lite inne på den bruna fogen, samma som golvet och fondväggen. Vad tycker ni? Försvinner inte mosaiken med en brun fog?
Mosaik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visserligen tror jag att du har rätt i att mosaiken kanske "försvinner lite" med en mörk fog (vilket inte gör så jättemycket). Men efter att ha tittat på den nedersta bilden skulle jag nog faktiskt välja samma fogfärg som du har på golvet. Det skulle harmoniera bättre tror jag.

Jag ställer mig alltså på din sambos sida! ;)

Rent generellt anser jag att ljusa plattor skall ha ljus fog och mörka plattor skall ha mörk fog. Men det är ju en smaksak... :)
 
Äsch då... Ingen som är på min linje ;)
 
AXS
Hade tagit ljus, bara för att det är enklast. :)
 
Mikael_L
Jag röstar också på brun fog runt toan. Ta bara inte min röst för någon expert-åsikt. Jag är den värsta newbie man kan tänka sig i kakelsammanhang. :surprised:


Kolla vad tank77 eller nino, t.ex. föreslår. Så blir det lite erfarenhet bakom åsikten. :)
Om dom nu hittar tråden, vill säga.
 
Jag har även en tanke med den ljusa fogen förutom utseendet. När jag sågade plattan (mot hörnlisten) så blev snittet väldigt "hackigt", sågen slog flisor ur glasyren. Plattan är ljus under glasyren och jag är rädd att med en mörk fog så kommer den ojämna glasyr kanten att synas väldigt bra om jag inte lyckas få ut fogen ordentligt. Jag misstänker att den vita kakel ytan kommer fram när jag tvättar fogen. Med en ljus fog så syns felet mindre. Lyckas jag däremot är den bruna fogen att föredra förstås men det är i mitt tycke ett svårt moment med tvätten. Hoppas ni förstår min tanke. Någon kanske har ett bra tips om hur man tvättar fogen med minsta möjliga "svinn". Kanske man kan låta fogen torka ordentligt och sedan gnugga kanterna med en trasa på en skruvmejlsel för att forma fogen och ta bort överlopps från kaklet eller nått... Eller forma med en kniv efter någon timme.
 
Nu övergick ju frågan från färg till teknik...:)
 
tack Mikael... :)
Jag brukar prova att foga lika... alltså jag hade nog fogat mosaiken på väggen med den bruna fogen OM wc delen skulle fogats med den

Nu är väl golvet och wcdelen plattor från samma serie (eller ganska lika iaf) och då hade jag fogat wc delen med golvfogen
Men nu är ju golvet, väggen och mosaiken fogad redan, så jag vet inte riktigt, den ljusa kommer att bli nästan vit mot wcplattorna vilket då kanske är bra med tanke på den hackiga kanten

Personligen hade jag nog tagit den mörkare fogen, tror inte att så många mer än du kommer att tänka på att kanten är lite hackig, skar du plattan i vanlig skärare innan du sågade den? det brukar bli lite bättre

Ang. fogningen så är det svårt att säga nått generelt eftersom fogarna är väldigt olika, endel hugger stenhårt i plattorna när dom torkat, endel är lätta att tvätta

Är du osäker så limma upp en skuren platta och en oskuren platta med fog mellan, på en gipsbit, och gör en test fogning så ser du hur kanten blir

Såg ut att bli ett fint badrum, lägg gärna ut bilder när det är klart!
 
Att fogen blev hackig är en nybörjar miss. Plattan är granitkeramik och "stenhård" enligt försäljaren. Det skulle inte gå att skära på vanligt vis. Jag borde förstås ha testat för med facit i handen så tror jag det skulle gått bra. Jag sågade golvplattorna i maskinen en halv vägg förrän jag testade med den manuella varianten och det blev ju bra med raka och fina kanter. Som tur är hamnar de flesta sågade golvplattorna under badkar och kommod. Bra tips förresten att ritsa före man sågar :) Det ska jag hålla i minnet.

Jag har lovat julbastu till familjen men det är tveksamt om vi hinner få råd med badkar och kommod tills dess..
 
T
Om du nu har svårt att bestämma så kan du ju kompromissa. Foga med brun fog på dom mörka plattorna och ljus fog på mosaiken, lite maskeringstejp fixar biffen!
 
nino skrev:
tack Mikael... :)
Jag brukar prova att foga lika... alltså jag hade nog fogat mosaiken på väggen med den bruna fogen OM wc delen skulle fogats med den
Förstår jag dig rätt om jag säger att jag skulle fogat mosaiken på väggen med brunt och sedan resten av väggen med ljusgrått? Blir det inte konstigt att blanda olika fogar på samma vägg?
 
tank77 skrev:
Om du nu har svårt att bestämma så kan du ju kompromissa. Foga med brun fog på dom mörka plattorna och ljus fog på mosaiken, lite maskeringstejp fixar biffen!
Och här kom svaret på frågan samtidigt :)
 
Hittade en arbetsbild.. Bastu till höger. Inget är fogat.
Kakel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.