Tja! Har nyss köpt ett hus och har noterat att vattnet i duschen aldrig blir speciellt varmt. Uppdraget på högsta är det ungefär ljummet. I handfatet blir det varmt dock. Det är samma ledning bara ca 1,5 meter före dusch. Jag är rätt novis på detta men har förstått att det finns en termostat inuti blandaren och att detta kan vara felet? Blandaren är från ca 1997 och från Vårgårda så kanske bara är att byta ut rubbet. Vad tror de som är lite mera erfarna?
 
  • Termostatblandare från Vårgårda i dusch, monterad på vit kakelvägg, datummärkt ca 1997, kopplad till duschslang och badkarskran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Antar att när du säger "högsta" avser du att du har vridit upp till max förbi tempspärren?

Prova med att "motionera" blandaren, dvs med fullt uppskruvat tryck så vrider du termostaten från minimum till absoluta maximum (förbi tempspärren), sedan tillbaka igen, och sedan upprepar du det ett antal ggr. Vänta typ 5 sekunder i varje min/max läge.

Hjälper inte det, byt blandare, den är trots allt 27 år så den har nog gjort sitt :)

Visst, är du lite händig kan du nog meka isär den och rengöra den från kalkavlagringar mm, men har du inga ballofixkranar på ledningarna till duschen så innebär det avstängning av allt vatten, och får du då inte ihop den sedan blir det lite jobbigt ... så det kanske inte är värt det jobbet på en så gammal kran.
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Hjälper inte det, byt blandare, den är trots allt 27 år så den har nog gjort sitt
Ska man inte förvänta sig längre livslängd på en blandare så är mitt tips att man kör den gamla varianten med en kran för varmvatten och en för kallvatten så kan man alltid blanda som man vill.
 
Mats-S
L lbgu skrev:
Ska man inte förvänta sig längre livslängd på en blandare så är mitt tips att man kör den gamla varianten med en kran för varmvatten och en för kallvatten så kan man alltid blanda som man vill.
27 år är nog ganska bra avkastning på vad det kostar, livslängden beror dessutom stort på hur vattnet är i området. Men vill du köra med manuell blandning så visst, tror inte TS vill det 😎
 
Alltså jag är ju helt för gamla grejer men vill gärna blanda ändå 😅 Ska testa att "motionera" den lite och se om det funkar. Har tyvärr ingen skild avstängning till duschen så det är ju lite meckigt att bara lattja runt med kranen ifall den börjar läcka. Synd att byta ut den dock, tycker modellen är rätt charmig. Och ja jag menar att jag vridit förbi tempspärren och har den på "varmaste" läge
 
Mats-S Mats-S skrev:
27 år är nog ganska bra avkastning på vad det kostar, livslängden beror dessutom stort på hur vattnet är i området. Men vill du köra med manuell blandning så visst, tror inte TS vill det 😎
Själv tycker jag nog att man ska förvänta sig att en blandare ska hålla betydligt längre. Fast det är väl som med vitvarutillverkarna att de medvetet tillverkar dem med dålig hållbarhet så att de ska få sälja fler.

En fördel med manuell blandning är om man använder duschen till att fylla t.ex. vattenhinkar. Vill man ha maxvärme/maxkyla på vattnet så klarar inte blandarna av det enligt min erfarenhet.
 
Testade att motionera den lite nu och fick varmare vatten. Borde kanske vara ännu varmare men man kan duscha ivf så låter den hållas ett tag till. Tack för hjälpen!
Mats-S Mats-S skrev:
Antar att när du säger "högsta" avser du att du har vridit upp till max förbi tempspärren?

Prova med att "motionera" blandaren, dvs med fullt uppskruvat tryck så vrider du termostaten från minimum till absoluta maximum (förbi tempspärren), sedan tillbaka igen, och sedan upprepar du det ett antal ggr. Vänta typ 5 sekunder i varje min/max läge.

Hjälper inte det, byt blandare, den är trots allt 27 år så den har nog gjort sitt :)

Visst, är du lite händig kan du nog meka isär den och rengöra den från kalkavlagringar mm, men har du inga ballofixkranar på ledningarna till duschen så innebär det avstängning av allt vatten, och får du då inte ihop den sedan blir det lite jobbigt ... så det kanske inte är värt det jobbet på en så gammal kran.
Testade att motionera lite och fick det iaf att bli mycket varmare nu så kanske låter den
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.