Har en oljefylld elradiator (element i folkmun) i en gäststuga. Problemet är att det bara blir fis-ljummet. Öppnade och kollade på kopplingsdosan och jag tycker det ser ok ut med kopplingarna. Är väl p2/P3 isåfall som kanske vill ha en sladd i sig. Vad tror du? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det fungerat felfritt innan?
Har något i inkopplingen ändrats efter tidpunkten då det fungerade felfritt?
 
Kanske en dum fråga men är elementet för 400V å du har det kopplat på 230V?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
roland53 skrev:
Har det fungerat felfritt innan?
Har något i inkopplingen ändrats efter tidpunkten då det fungerade felfritt?
Vet inte. Har stått i ett gästhus som inte använts sen vi flyttade in. Inget har ändrats.
 
Noseone skrev:
Kanske en dum fråga men är elementet för 400V å du har det kopplat på 230V?
Står inget alls om det på elementet. Kanske man kan utläsa av bilden? Inte jag som kopplat det.
 
il_duce skrev:
Har en oljefylld elradiator (element i folkmun) i en gäststuga. Problemet är att det bara blir fis-ljummet. Öppnade och kollade på kopplingsdosan och jag tycker det ser ok ut med kopplingarna. Är väl p2/P3 isåfall som kanske vill ha en sladd i sig. Vad tror du?[bild]
Koppling ser rätt ut.
Det är möjligtvis inte ett element från Gnosjö klimatprodukter (GKP)?
Isåfall är det stor risk att termostaten är paj...

Jag har nämligen två GKP element som gett upp i höst med liknande symtom, de är dessutom inte speciellt gamla (dock utom garanti såklart). I ett fall beter sig elementet som ditt. I det andra fallet är elementet kallt, men termostathuset är mycket hett, till och med så att plasten börjat bli missfärgad/brun. Båda elementen är GKPs "bästa" med elektronisk termostat.

Jag googlade lite på detta och hittade en annan med samma problem (också GKP element) som felsökt sitt element lite närmare. Han kom fram till att de använt komponenter i styrelektroniken som inte tål värme så bra (!), mer specifikt kondensatorer som torkat och sedan har detta lett till följdfel med att mikroprocessor och en diod gått sönder...men detta var som sagt i hans fall. Jag orkade inte ge mig på att mäta och löda så jag bytte elementen till nya, dock inte GPK.
 
Redigerat:
plv skrev:
Det är möjligtvis inte ett element från Gnosjö klimatprodukter (GKP)?
Isåfall är det stor risk att termostaten är paj...

Tja, termostaten kan ju paja på vilket element som helst. Men det är väl en god idé att kolla denna :)
 
Termostaten verkar slå på och av som den ska iallafall.
 
Kolla på fler ställen ang märkning....kan vara lite olika var det står.....
 
il_duce skrev:
Termostaten verkar slå på och av som den ska iallafall.
Visst, men hur har du sett det? Genom att lampan börjar lysa och släcks?
Det gjorde även mina...trots det funkade inte elementen som de skulle.

Hur som helst ser din eldosa ut att vara samma som GKP kör med:
Kolla här för att se om du hittar ditt element:
http://www.gkp.se/

En annan sak, vissa modeller har en knapp för sänkning till lågeffekt, dvs. blir bara hälften så varm. Kolla så den inte är aktiverad...
 
E
Kan även vara ett LVI. Kolla på termostathuset om det är märkt med spänning och effekt. Det borde stå nånstans på elementet eller dess termostat vilken spänning det är gjort för.

Blir det varmt i rummet även fast elementet bara är ljummet kan det vara en säkerhetsradiator. Används oftast i badrum och på förskolor.
 
Problemet löst. Visade sig att det endast hade extremt lång uppvärmningstid ( ett dygn räckte inte). Nu har det stått på i två dygn och verkar funka som det ska :) Tack till alla som hjälpt till i tråden!

PS, det är ett lvi ds
 
E
Bara för att jag är nyfiken; Hur stor effekt är radiatorn på? Hur stort är rummet?
 
Du måste kolla att matningsspänningen stämmer elementets märkspänning.

Om ett element märkt 750 W 400 V matas med 230 V, då blir effekten endast 250 W om termostaten kopplar in överhuvudtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.