Hej,
vi lät installera två nya element i samband med en större renovering. Ett av dessa blir riktigt varmt nu på vintern medan det andra blir ljummet på sin höjd.

Igår kväll läste jag på elementtillverkarens hemsida att det varma vattnet ska komma in högst upp i elementet och ledas ut längst ned. Då kände jag på rören som gick in i elementet och det varmare röret var kopplat längst ned på elementet. Felkopplat alltså eller? Rören som går in och ut i elementet är bra mycket varmare än elementet. Elementet är ett C21 1800mm från Purmo.

Frågan är om det kan förklara att elementet inte blir varmare, vad tror ni?

Rören försvinner ner i golvet men jag ser inte rören när jag går ner i rummet i sutterängvåningen under och tittar i taket så jag inte vilken "slinga" elementet sitter på.
 
Ja, det elementet verkar felkopplat och felkopplingen bidrar åtminstone till att elementet inte blir lika varmt eftersom vattnet vill cirkulera åt andra hållet. Det kan ju förstås vara fler fel som bidrar också, t.ex. att det elementet är mer strypt än de andra.
 
Krilleman
Om det är som du skriver är elementet felkopplat! Räkna med ca 30% effekt-förlust.Har du koppel på elementet kan du ju montera en korskoppling (ca 500:) för att slippa dra om rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.