Hobbysnickare
· Askim
· 4 inlägg
Hej
Vi ska lägga nytt massivt ekgolv i vardagsrummet och vill då passa på att ljudisolera bjälklaget.
Längst ner i bjälklaget är det takpanel som är spikat i 215 mm träbalkar. Längs väggarna är det isolerat i två lager 95 mm isolering (stenull?) medan ca 60 cm från väggen är det bara ett lager isolering. Det finns också lite vp-rör och vattenledningar i bjälklaget som försvårar jobbet. Avståndet mellan bjälkarna är normalt c/c 60 cm men kan variera några cm.
Hur skulle ni göra för att få ut så mycket ljudIsolering som möjligt med rimlig arbetsinsats och kostnad?
Vi ska lägga nytt massivt ekgolv i vardagsrummet och vill då passa på att ljudisolera bjälklaget.
Längst ner i bjälklaget är det takpanel som är spikat i 215 mm träbalkar. Längs väggarna är det isolerat i två lager 95 mm isolering (stenull?) medan ca 60 cm från väggen är det bara ett lager isolering. Det finns också lite vp-rör och vattenledningar i bjälklaget som försvårar jobbet. Avståndet mellan bjälkarna är normalt c/c 60 cm men kan variera några cm.
Hur skulle ni göra för att få ut så mycket ljudIsolering som möjligt med rimlig arbetsinsats och kostnad?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För en bra ljudisolering, både vad gäller luftljud och stegljud, ska du helst ha ett flytande golv överst och ett separatupphängt undertak i våningen under. I själva hålrummet ska det se ut ungefär som tidigare, dvs fyllt med stenullsskivor. Dubbel tjocklek längs ytterväggarna och enkel över resten av ytan.
Två andra saker undrar jag över: Är bjälkarna ursågade vid väggkanten? Vad är bjälkarnas spännvidd? Förekomsten av krysskolvning gör att man kan misstänka att spännvidden är väl stor. Det kan vara lämpligt att passa på och lägga en skruvlimmad golvspånskiva innan golvbrädorna.
Två andra saker undrar jag över: Är bjälkarna ursågade vid väggkanten? Vad är bjälkarnas spännvidd? Förekomsten av krysskolvning gör att man kan misstänka att spännvidden är väl stor. Det kan vara lämpligt att passa på och lägga en skruvlimmad golvspånskiva innan golvbrädorna.
Hobbysnickare
· Askim
· 4 inlägg
Tack för svarJ justusandersson skrev:För en bra ljudisolering, både vad gäller luftljud och stegljud, ska du helst ha ett flytande golv överst och ett separatupphängt undertak i våningen under. I själva hålrummet ska det se ut ungefär som tidigare, dvs fyllt med stenullsskivor. Dubbel tjocklek längs ytterväggarna och enkel över resten av ytan.
Två andra saker undrar jag över: Är bjälkarna ursågade vid väggkanten? Vad är bjälkarnas spännvidd? Förekomsten av krysskolvning gör att man kan misstänka att spännvidden är väl stor. Det kan vara lämpligt att passa på och lägga en skruvlimmad golvspånskiva innan golvbrädorna.
Vi har i samråd med säljare kommit fram till att endast komplettera med dubbla lager stenull över hela golvet och passat på att täta håligheter i befintlig isolering.
J justusandersson skrev:För en bra ljudisolering, både vad gäller luftljud och stegljud, ska du helst ha ett flytande golv överst och ett separatupphängt undertak i våningen under. I själva hålrummet ska det se ut ungefär som tidigare, dvs fyllt med stenullsskivor. Dubbel tjocklek längs ytterväggarna och enkel över resten av ytan.
Två andra saker undrar jag över: Är bjälkarna ursågade vid väggkanten? Vad är bjälkarnas spännvidd? Förekomsten av krysskolvning gör att man kan misstänka att spännvidden är väl stor. Det kan vara lämpligt att passa på och lägga en skruvlimmad golvspånskiva innan golvbrädorna.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
Den konstruktion som justusandersson beskriver är en effektiv lösning. Du kan dock förbättra luftljudsisoleringen genom att limma gips ovanpå takpanelen (1-2 lag) samt täta med mjukfog så det blir helt lufttätt. Isoleringen ska inte komprimeras. Ovansida bjälklag gör du likadant fast med golvgips om konstruktionshöjden tillåter.