Är i färd med att installera bergvärme ifrån NIBE, men blev lite osäker när en kompis berättade att ljudnivån var störande hög! Någon annan som har några erfarenheter att dela med sig?
 
Min pump låter inte störande mycket. Jag har inte ens några väggar till pannrummet just nu men störs ändå inte. Visst hörs den men... När pannrummet hade väggar hördes pumpen inte alls med stängd dörr.
 
Hej

Jag har själv en 1510 5kw i källaren. Jag kan ju konstatera att det är ganska störande att sova i rummet bredvid. Eftersom källaren är av betong fortplatar sig ljudet ganska lätt i byggnaden. Om jag är på ovanvåningen hör jag pumpen om jag lyssnar noga (dock ej störande ljud). Jag har tänkt att ställa pumpen på speciella fötter som tydligen skall finnas för att ta bort vibrationerna. Jag skall även sätta upp cellplats i taket ovanför pumpen för att minimera ljudet (för att vi har gästrum i rummet bredvid).

Nibes kompressorer är ju kolvkompressorer och jag tror de har högre ljudnivå än scrollkompressor. Jag sov över hos en kompis i helgen och han hade en scrollkompressor som jag tyckte lät mindre.

Om jag låter lite negativ så är detta inte meningen. Jag anser bara man skall vara medveten om vad man köper.
Jag kan tillägga att jag under inga omständigheter skulle byta ut min Nibepump mot exempelvis en IVT (som kompisen har). Allt funkar finfint och för mig är inte ljudnivån det viktiga. Och SÅ mycket stör det inte...

 
Jag har en 7kW Nibe, ca 1,5 år gammal. Tycker den låter ungefär som ett ca 10 år gammalt kyl/frysskåp. Om man blir störd av detta beror nog ganska mycket på planlösning och hur känslig man är. Själv har jag den i det gamla pannrummet i källaren och störs inte om jag sover i den intilliggande gillestugan. ( Däremot kan jag självklart höra den på natten om jag verkligen ligger och lyssnar.) På bottenplan hör jag inget, även om jag verkligen lyssnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.