Hejsan,

vi har en frihängande köksfläkt (Thermex Crystalia Safir) med takmonterad motor. Fläktkåpan har fiberoptisk belysning som drivs av en 75w projektorlampa och det är här jag börjar fundera på hur man kan reducera ljudnivån. När man har belysningen igång kör samtidigt en kylfläkt(modell PC kylning) för att hålla temperaturen nere på projektorlampan. Detta låter inte speciellt mycket, men tillräckligt för att jag ska irritera mig på det  ::) Frågan är om man kan koppla ur kylningen utan att drabbas av pajad/bränd lampa stup i kvarten. Någon som har gjort detta eller har andra erfarenheter att dela med sig av? När jag ändå är inne på irriterande ljud från fläkten - om jag kör fläkten på lägsta hastighet uppstår det ett "visslande" ljud i fläkten. Mina fysikkunskaper är inte speciellt färska, men jag har gissat mig till att ljudet som uppstår är beroende på längden av ventilationskanalen(stående vågor etc..), vilket borde innebära att jag får leva med missljudet. Men här spekulerar jag bara.. Nån som kan hjälpa denne arme fläktägare?  ;)

/Martin
 
Vad har du för dimension på fläktröret?
 
315 mm
 
MartinH skrev:
315 mm
Jag tror att Fredstu menade själva ventilationsröret - det kan väl ändå inte vara 315mm.... 315 låter mer som skorstenen på fläktkåpan....
 
Hjärnsläpp... ::) Ventilationsröret är 160 mm.
 
Det borde räcka med 160 mm rör,vi fick rek. att använda 160mm från fläktkåpa till motor och därefter 200mm rör.

Sen har det ju viss betydelse hur rör vägen ser ut,är det rakt eller kurvigt??

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.