Jag har redan en beställning liggandes på Gardena R160. Jag har läst mig till att Gardena R160 i stort sett är beprövade AM 220AC men med vissa modifikationer, bland annat med bättre bakhjul (samma som på större AM 230) och lite lägre klippkapacitet p.g.a. nedtrimmad hastighet. I valet mellan Gardena R160 och AM 220AC är jag säker på mitt val.

MEN nu började jag vela om AM 320 också, trots dess högre prislapp. Har en fråga om batteriet i en annan tråd.

Återstående frågetecken för mig om R160 vs AM 320 gäller ljudnivån. Om R160 väsnas betydligt mer än AM 320 kanske det är värt att lägga några tusen till. Ser man till specar så är AM 220AC mest högljudd, R160 i mitten och AM 320 tystast. Att R160 är tystare än AM 220AC trots i princip samma komponenter kanske man kan förklara med att den går i lite långsammare takt.

Ni som vet: Är R160 "tyst"? Hur skulle ni jämföra ljudnivån mellan AM 320 och AM 220AC eller R160?

Tack för hjälpen!
 
Grannen har en Gardena R160. Vi har en låg 30 centimeter tjock häck mellan tomterna och när jag lutar mig över häcken för att titta på den hör jag den knappt (blåste visserligen en del). För oss som grannar har vi aldrig hört den när den kommer nära häcken. Vet även att han är mycket nöjd med sin Gardena och gräsmattan är väldigt fin trots att han har många smala passager. Så vitt jag vet är Gardenan grym trots batteriet.
 
Redigerat:
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Grannen hade tidigare en AM 220ac tyckte den gick tyst och fint. Visst min 310 går kanske lite tystare men det är marginelt. Då är min 310 bestyckad med hjulmotorer ifrån 320. 220ac är ju dessutom en väldigt väl beprövad maskin som många är väldigt nöjda med och jag har svårt att tänka mig att Gardena versionen skulle vara sämre. Angående batteriet så är väl litium att före dra över Nimh men inte så det väger över prisskillnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack för inputen!

quick - jag blev lite nyfiken, blev din 310 tystare när den fick 320-motorer?

Om någon har erfarenheter av 320 som ska vara tystast av dessa så tjoa gärna till.
 
ola_ skrev:
quick - jag blev lite nyfiken, blev din 310 tystare när den fick 320-motorer?
Tycker inte det är någon skillnad. Vad jag kan höra iallafall.
 
Tänkte dela med mig av vad jag stötte på. Enligt kommentarer i ett tyskt test (scrolla ner för att se) så tycker flera användare att AM 320 låter mer än AM 220AC. Det borde därför vara osannolikt att Gardena R160 skulle väsnas betydligt mer än AM 320, så nu väntar jag bara på att få min R160 hemlevererad denna veckan.
 
Redigerat:
Det är så enligt min erfarenhet, 320/330 har visserligen ett lägre dB enligt spec än 220, men den upplevda skillnaden är tvärtom. Det beror på att ljudets karaktär är långt viktigare än nån dB hit eller dit. Ljudet från 220 är dovare vilket uppfattas av de flesta som behagligare.
Det skrevs en del om detta för nåt år sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Jag har en R160 - men har aldrig hört de andra så jag kan inte göra någon "jämförelse".

Min Gardena är tyst, den hörs knappt när den rullar omkring. Det ljud som egentligen hörs lite, är när den stöter på gräs som "behöver klippas".

Jag har bara använt den i en vecka ännu, och när man vill se att den inte fastnat någonstans på tomten, så får man leta med ögonen. Har inte lyckats hitta den med hörseln ännu (min hörsel skall vara ok, enligt företagets hälsovård :) ).
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Jag har en 220. Den är tyst. Den enda som egentligen hörs är hjulmotorerna och när klipptallriken är i obalans p.g.a. skit. Det skakar den av sig.
Farsan har en 230. Den är tystare. Knappt något ljud alls från hjulmotorerna. Skulle nog betrakta 230:n som ljudlös. Hans grannes Kina-klippare 100 meter bort låter mer. På det avståndet. :D
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Jag har en 320 och min far en 220.
220 orkar inte om gräset är riktigt tjockt och ännu sämre om det är blött. Den får "börja om" ibland.
Har du lång begränsningskabel och det dessutom är blött ute har 220 svårt att följa slingan, specielt om den ligger under stenplattor eller liknande.
Upplevd ljudnivån är ungefär samma på dem.
 
Min Gardena R160 står precis och laddar upp sig efter att ha varit ute på sin första klipprunda. Jag är jättenöjd. Den är tyst. Rekommenderas!
 
  • Gilla
Pelk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.